söndag 7 januari 2024

Vad köper du?

Jag har under väldigt många år i mitt liv arbetat i olika butiker.
En av erfarenheterna jag gjorde i en av dem, var när jag var med och packade upp ris.
I samma låda, från samma adress, låg olika sorters ris.
Eller, riset kan jag inte svära på, men det var olika sorters förpackningar.
En förpackning med det billiga riset som hade affärens egna varumärke, och sedan förpackningar med det dyraste riset på marknaden. 
Detta ris låg i en färgglad förpackning med glada människor.
Prisskillnaden var redan då, för detta är ungefär tjugo år sedan, det dubbla.
Var det samma ris?
Jag kan såklart inte svära på det, men jag har svårt för att se att det var olika.
Förpackningarna, ja.
Riset?
Knappast.
Samma adress från samma land.

Detta har sedan följt med mig.
Jag bryr mig helt enkelt inte om vad det står på förpackningen på väldigt många matvaror, för jag är övertygad om att ingen i ett smaktest hade kunnat skilja dem åt.

Liknande har jag hört om ekologisk frukt och ekologiska grönsaker.
Det slutade med att jag faktiskt utförde ett smaktest.
Det gick inte att säga vem som var ekologisk eller inte.
Helt omöjligt.
Är det då rätt eller fel?
Det får varje person själv bekymra sig över men min övertygelse är att det inte spelar roll.
Det finns säkert de som anser att det är bättre med det ena eller det andra, och den övertygelsen gör sedan att man i den tron anser att man gör ett bra val.
Då blir det godare.
Psykologi.

Så köper du de billigaste produkterna eller inte?
Nyheterna säger att fler handlar billigt och jag tror det stämmer.
Jag är också övertygad om att det inte spelar någon roll egentligen.
Priserna har gått upp väldigt mycket det sista året och jag har full förståelse för att man inte kan lägga de pengarna på mat. Jag gör inte heller den prioriteringen.
Det finns helt enkelt annat som man måste lägga pengarna på.

Så; handla var du vill och vad du vill!