fredag 26 januari 2024

Tondövt?

Vill du bjuda hem folk?
Gör det.
Vill du ha mat?
Bjud på det.
Dricka?
Självklart.
Men, betala själv.

Kristersson fyllde år och hade en privat fest som han betalade själv, men även en representation där 350 personer var inbjudna för att äta och dricka. Inget överdådigt men priset för oss alla landar på cirka 80 000 kronor. Ingen gigantisk summa i dessa sammanhang, men mycket pengar för en privatperson.
De som försvarar detta menar att Löfven fick samma tillställning när han fyllde år och därför är det inget konstigt.

För mig handlar inte detta om vilket parti eller vilken person det är.
Det handlar för mig om hur fel det är att skattebetalarna ska stå för så mycket olika saker. De som diskuterat detta menar att det är ett bra tillfälle att möta människor och diskutera händelser i Sverige, men jag kan inte på något sätt se hur det skulle bli bättre för dig eller mig.

Tanken om att alla människor är lika mycket värda får en törn när några av de personer som har högst lön i Sverige, faktiskt får sin bjudning betald.
I detta får inte media eller andra heller granska, utan man förväntar sig bara att det är ok.
Detta ok, det är för mig fel.
Bara för att alla gör så, så betyder inte det att det blir rätt.
För mig är det i detta fall så att de alla gör fel.

80 000 kronor kanske inte är en gigantisk summa, men det är mycket pengar i sig.
Förklara för dem som har blivit av med sitt jobb, inte har råd med räkningarna eller väljer bort mat för att ha råd.. att det "bara" bjöds på snittar och alkoholfri cider.. för mig blir det absurt.

Du och jag har betalt snittar och alkoholfri cider för 80 000 kronor.
Till en person som har en bra bit över 100 000 kronor i månaden i lön.
För mig är hela tänket fel.