tisdag 16 januari 2024

Hundar ska avlivas vid en attack.

De sista veckorna har det skett flera attacker där hundar har bitit människor.
Den ena gången attackerades ett barn, som länge låg på sjukhus och han hade tur.
Hade han haft otur så hade han inte överlevt.
Hunden som attackerade honom hade tidigare bitit flera barn svårt men även bitit och knäckt ryggen på en annan hund som senare fick avlivas.
Trots detta har ingenting skett.

Anledningen?
Man ser till hunden och tycker att den kan omplaceras istället.
För mig är detta helt absurt, då det för mig visar ett samhälle där rätt värde är helt skevt.
Vem vill ha en farlig hund i sin närhet?

För många år sedan när jag under flera år arbetade i butik så var det standard att människor som på olika sätt behövde hjälp av socialtjänst eller samhället i stort hade en mängd husdjur.
Anledningen till att jag vet det är att man på den tiden kunde betala med socialbidragslappen.
Den lappen, som berättigade till en viss summa att köpa varor för, förbrukades ofta till djurmat.
Utöver snus, cigaretter och skräpmat.
Flera hundar och katter var standard.
Människor som då inte har koll på sin egen ekonomi får istället ha hur mycket djur som helst.
Självklart är det inte ett likamedtecken på dålig ekonomi och en dålig uppfostran på djur, men många av gångerna var det just olika kamphundar dessa människor hade med sig.

Jag tror i grunden inte att det är djuret som är problemet, men någonstans måste man ifrågasätta varför vissa hundraser ska vara lagliga att hantera när man sedan inte klarar upp dem.
Hunden som så många gånger har attackerat borde ha avlivats direkt.
För mig finns det inte en chans att detta djur ska överleva första gången det har bitit.
Jag vet att det inte är någon kamphund som ligger högst statistiskt för att attackera, men man måste då jämföra med hur många av den rasen det finns.
Behövs det verkligen kamphundar i Sverige?
Det finns säkert jättemånga som är trevliga och snälla, men är du villig att riskera detta när du är utomhus?
Pojken är tio år och filmen visar tydligt att hunden inte tänkte ge sig.

För mig borde det vara självklart att den hund som biter, och speciellt då går till full attack, ska avlivas på plats. Det ska inte finnas någon form av barmhärtighet kring detta.
Det är en hund.
Jag bryr mig inte om att det är någons bästa vän eller käresta, den ska avlivas omedelbart och utan någon form av pardon. Därefter ska den som äger den stå för allting.
Den dag dessa ägare hålls ansvariga på riktigt, så kommer det också ske en ordentlig förändring.