fredag 9 januari 2015

Vargens vara eller inte vara.

Vargfrågan är en av de hetaste för alla partier och speciellt då under valrörelsen. Jag är helt emot att man ska döda djur överhuvudtaget och har levt både som vegan och vegetarian men någonstans vaknade jag med.

Min sammanfattning av denna fråga är denna: Bor du i stan tycker du att de ska finnas.
Bor du på landet vill du inte ha dem här.
En generalisering, jag vet, men min övertygelse är stark.

Jag anser inte att vargar ska finnas i närheten av bebyggelse. Vargen är ett djur som ska kunna jaga fritt vilket för min del betyder att de på sin höjd ska få finnas kvar i skogarna längst norrut i Sverige. Om de som bor där vill det.

Jag har full förståelse för alla de i Mellansverige som inte vill ha vargen i skogarna för ärligt talat, vem hade vågat släppa ut sina barn att leka när det finns barn i skogen?
svt.se
Inte jag. Barnen får visserligen inte gå ut själv här ändå, utan vargen, men hade det funnits varg i våra skogar här hade jag under inga omständigheter låtit dem gå ut själv och då kommer det plötsligt till en slutfråga: Vem står högst på skalan?
Vargen eller människan?
För mig är det inte något djur.

Vad jag förstått har vargen varit utrotad i Sverige tidigare och jag förstår ärligt talat inte varför vi har sett till att den återigen finns här. Någonstans i Tellus historia så måste det vara så att det finns en mening med allt. Vi har inga dinosaurier kvar och det är nog de flesta tacksamma för.
Vilda rovdjur är kanske trevligt på något sätt men jag tycker det är helt befängt att människor ska akta sig från att gå ut på grund av ett djur.

Om vi nu ska ha några djur, ska de finnas i de stora skogarna och i resten av Sverige kunde vi låtit varje kommun bestämma för sig själv. Genom att göra det till en kommunal fråga behöver exempelvis inte Stockholm lägga sig i detta för gissningsvis glorifierar många där existensen av farliga djur i våra skogar.

dayviews.se
Olyckan på Kolmården häromåret där en kvinna blev uppäten av en grupp vargar tystades ner väldigt snabbt och inga detaljer lämnades ut. Hur en människokropp ser ut efter en attack från en grupp med vargar är dock inte så svår att gissa sig till. Rovdjur anfaller oftast bakifrån och när bytet väl är fält hugger ett annat djur i strupen. Detta kunde lika gärna hänt ute i skogarna.
Vi kanske helt enkelt ska förvänta oss att det, den dag de tagit en människa, är ok?

Det är så lätt för de i städerna, och även här, att tycka de som vill skjuta av alla vargar har helt fel men för mig borde det vara så att det bör vara upp till de som bor där problemet finns. Det finns ingen anledning för varken Stockholm eller någon annan myndighet att lägga sig i detta för de ska inte leva med konsekvenserna av sina beslut.

Vargen måste förstå att människan står över den i näringskedjan och måste därför vara rädd för oss om den ska finnas kvar i någon mån. Allt annat bör vara otänkbart.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/vargjakten-stoppas-3