torsdag 27 augusti 2015

Ansvarsfördelningen som inte finns.

Läkare ska ansvara för sin patient. Eller?

Jag fick berättat för mig av vänner som bott utomlands att i Singapore gör man en årlig hälsoundersökning. Ok. När händer detta i Sverige?
Aldrig.
Vill du ha hjälp av svensk sjukvård måste du nästan själv förklara vad felet är.

svt.se
Tanken att man kan åka in enbart för att man är orolig, göra en helhetscheck för att sedan åka hem för en lugnare själ, hade varit fantastiskt för så många människor. Det finns många exempel på saker som svensk vård är bra på men tyvärr är det så att missarna är det man minns..

Helhetsgreppet är en av sakerna som saknas. Jag var själv i kontakt med vården för några år sedan då jag tappar känsel i mina fingrar. Jag har inte varit rädd för det då jag vet att det är ett vanligt fel både som florist, kassörska och för någon som spelar vissa instrument. Jag sökte till vårdcentralen och blev skickad till en läkare som kollade mig efter några månader. Det konstaterades att jag skulle vidare och efter ytterligare några månader fick jag komma till sjukhuset och göra ett strömtest med prickar. Efter ett tag fick jag veta av vårdcentralen att proverna var negativa, det var inga tunnlar i handlederna.
Ok. Efter det blir det inte mer kontakt om jag inte börjar jaga själv. Jag har dock fortfarande känselbortfall i fingrarna.

Med det i åtanke tänker jag att det verkligen behövs någon som hjälper andra människor och då speciellt äldre. Jag är frisk för övrigt och yngre, jag klarar att jaga för att få svar. Den gamle människan som inte mår bra men som inte har någon får dock aldrig rätt hjälp om denne inte jagar. Svensk sjukvård ska vara lika för alla och uppenbarligen är den inte det.

Jag tror det skulle bli mycket bättre med en "husläkare" som ansvarar för sina patienter och deras välmående. Förhoppningsvis kan det i framtiden även inkluderas en total hälsoundersökning varje år.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/upprop-for-battre-lakaransvar