lördag 15 augusti 2015

Mördarsniglarna anfaller..

Blekinges tidningar rapporterade för någon månad sedan om att Blekinge hade blivit invaderat av mördarsniglar. Tydligen fullkomligt krälade de sig fram överallt. Jag har knappt sett en snigel i år. När vi hade snigelår här var inte media ett dugg intresserade av det.

svt.se
På vår trappa till huvudentrén är det tre trappsteg och den kväll det var som mest plockade jag strax under 400 sniglar på dessa steg. Det säger en hel del om hur resten av trädgården såg ut. Bara det faktum att vi bor med ett naturreservat inpå tomten gör att det ständigt är väldigt mycket djur av olika slag här men den sommaren var det väldigt mycket. En vanlig sommar som denna är det fortfarande väldigt mycket djur men de flesta blommorna klarar sig när inte trädgården är full av sniglar. Jag var till och med och skulle beställa hem en myskanka men det behövdes inte sen.

Jag tycker det är väldigt intressant att detta med media kan vara så oerhört olika beroende på var i Sverige man bor. Varför vet jag någonting om Slussen? Jag bryr mig inte om hur Stockholmarna väljer att göra med den för det rör mig inte i ryggen. Nästa gång jag kommer dit minns jag inte hur det såg ut sist ändå för jag är oftare söderöver än där uppe. Samtidigt som jag vet detta om Stockholm vet jag i princip ingenting om allt som händer i norra Sverige och hade det inte varit för att jag är intresserad av hur det går för samerna och deras mark hade jag inte ens noterat att det hade hänt någonting där.

Med tanke på att flera kanaler och flera media väljer att enbart centrera sig till de större städerna så lär det inte bli bättre i framtiden. Min okvalificerade gissning är alltså att mördarsniglarna nu har invaderat några större städer i Sverige och därför plötsligt anses viktiga.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mordarsniglar-rekordmanga