lördag 29 augusti 2015

Landet tvång.

Jag ogillar att bli tillsagd vad jag ska och inte ska göra, och det har jag alltid gjort. Jag vet att det finns lagar och regler som ska följas men jag anser att många av dem är självklara samt att många inte behövs. Jag tycker därför inte att vi ska tillföra fler lagar som inte kan påverka, som är uddlösa.
svt.se
Röster höjs nu för att göra det till en lag att vuxna ska använda cykelhjälm.
Jag inser att det hade varit bra för många människor att använda hjälm, speciellt när man kommer upp i åren men jag anser att Sverige har tillräckligt med lagar som polisen inte hinner kolla. Skulle polisen nu börja bötfälla dem som inte har hjälm?
Var skulle de resurserna tas ifrån?

Jag har tidigare skrivit om att min uppfattning är att det arbete polisen gör som resulterar i pengar, prioriteras. Att sparka ihjäl någon är lindrigare än att lura staten på pengar. Tyvärr. Jag är säker på att det ute i allmänheten inte är så människor prioriterar.

Om alla hade använt cykelhjälm hade det varit väldigt bra för allas cyklisters säkerhet men frågan jag då ställer är: I hårdhet vinner bilen över cykeln. Både kan ta livet av en människa. Varför har vi inte kontroller av körkortet av äldre människor?
Är det trafiksäkerheten vi jagar och vill ska minska måste vi titta över detta. Jag tror inte en lag med tvång av hjälmbärande kommer göra någon skillnad. Människor kommer tyvärr fortsätta att gå bort på grund av att de inte bar hjälm.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkoping/vill-ha-cykelhjalmslag-for-alla-1