söndag 23 augusti 2015

Svart eller vitt.

En halv miljon i böter skrevs av och beloppet blev istället 25 000 kronor. Umeå kommun gick Erik Sundqvists advokat till mötes och alla bör se det orimliga i att en 17-18-åring ska betala en halv miljon i böter. Vad gjorde han då?
Sparkade ihjäl någon?
Stal pengar?

Nej, Erik hackade deras säkerhetssystem för att påvisa bristen på säkerhet.
Varför i hela världen anställer de inte honom istället?

svt.se
Detta är en sjuttonåring som knäcker kommunens säkerhetssystem. Gissningsvis har kommunen antingen en anställd för att sköta detta eller har de köpt in tjänsten. Garanterat är det vuxna som sköter det men de blir slagna på fingrarna av en person som inte ens är lämpad att rösta om vem som ska styra landet ännu. Blir de inte imponerade?
Det blir jag.

Jag har aldrig varit något geni på datorer men jag kan hur alla vanliga program fungerar på olika märken av datorer. Det kanske är något enkelt att hacka en kommuns säkerhetssystem men jag tror det inte. Tänk om de istället för att bli arga och sett felen, sett möjligheterna! Han har inte mördat någon.
Detta är en tonåring som redan idag ligger långt fram och hade jag haft ett datorföretag hade jag anställt honom utan att blinka.
25 000 kronor lär vara småpotatis för honom den dag han är anställd.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/malet-mot-17-arige-erik-avskrivs