måndag 21 december 2015

Och det brinner..

Asylboenden eller blivande asylboenden fortsätter att eldhärjas och polisen uttalar sig att det inte finns några samordnade attacker vilket gör det väldigt svårt att lösa. Alla bränder i byggnader, innan orsaken till branden är fastställd, rubriceras som mordbrand.

Hur jag än kommer förklara kommer vissa vilja missuppfatta det jag skriver men jag ska göra ett försök att göra mig förstådd. Ingen normalt funtad människa tycker att det är ok att bränna ner bostäder oavsett vad de ska vara till för. Ingen normalt funtad människa anser att det är ok att bränna ner bostäder över huvud taget och de som gör detta borde åkt dit för det.


Till saken hör dock att av de 27 händelser som tas upp i artikeln är det bränder i tolv planerade asylboenden. Det bodde alltså inga personer i lokalerna men det hade blivit uppmärksammat av människor att lokalerna skulle bli asylboenden av något slag. Som jag ser det är det människor som därför tagit "saken i egna händer" och väljer att visa sitt missnöje genom att bränna ner ställena.
svt.se
Av de händelser som beskrivs är det alltså femton kvar. Tretton av dem, om jag räknar rätt, är bränder på asylboenden.

"I åtta av ärendena finns det misstänkta. I vissa fall är det boende som misstänks, i andra fall är det personer utan koppling till boendet som är misstänkta."

Polisen beskriver att ungefär en tredjedel av bränderna är olyckor. Olyckor?
Hur i hela världen kan en tredjedel, alltså cirka fjorton stycken, vara olyckor när de rubriceras som mordbrand? Min gissning är att det är personer som rökt inne eller helt enkelt tänt fyr. Sannolikheten att det i mina ögon borde räknas som en "olycka" är liten. Det är för mig ingen olycka om det är oaktsamhet eller någon som med berått mod tänkt fyr. Det är dock svårt att bevisa.

I tidigare artiklar har det stått att cirka en tredjedel av bränderna är startade inifrån boendena
. Det bör alltså vara högst osannolikt att någon som inte bor där har tagit sig in, tänt fyr, och sedan stuckit. De boenden där ingen än har flyttat in är det tveklöst någon utifrån men varför nämner man inte detta?
Av sammanlagt 43 bränder är alltså fjorton startade inifrån. En ungefärlig beräkning visar då att ungefär lika många är startade utifrån och dessa nämns ofta.
Varför inte de andra?
Då slår man istället samman statistiken. Varför?

Jag har en förutfattad uppfattning om media, ja. Detta stryker under det hela. Ett brott är i mina ögon lika hemskt oavsett vem som har gjort det vilket för mig gör att alla mordbränderna är lika hemska. Människor kan uppenbarligen bete sig som idioter men detta både utanför och innanför. Slå dock ut statistiken på det och se vad media borde skriva.
Hur många människor bor det i Sverige?
Hur många bränder är startade utifrån?
Hur många människor bor det på asylboenden?
Hur många bränder är startade inifrån?

Det handlar inte om att smutskasta någon grupp utan att lägga alla kort på bordet. Försköna ingenting utan ge oss vanliga dödliga enkel fakta om allting så kan vi själv bilda vår uppfattning.
Vi behöver inte light-versionen, vi behöver sanningen.

Jag förkastar ALLA de som eldat någonstans.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-40-asylboenden-har-brunnit