måndag 1 februari 2016

Lättlurade svenskar.

Det egna samvetet är det som ska dämpas, därför lägger människor pengar på en dröm och en känsla. Ekologisk mat är nämligen inte bättre varken för miljön eller nyttigare för människor att äta.

I Sverige räknas detta med att kritisera miljön och dess anhängare för en stor risk. Detta tillsammans med invandringen och vargfrågan. Kritisera inte alla de som tror att deras samvete kan kännas bättre för att maten de äter kallas för ekologisk.

Härom veckan fick vi veta att svenskt KRAV-kött inte alls var svenskt. Hoppsan.
Det är en av anledningarna till att jag aldrig skulle köpa produkter med någon form av märkning: Ingen vet om det stämmer. Filippa K klargjorde tydligt att deras kläder var gjorda av ekologisk fin bomull, men hoppsan, djuren levde i misär utan deras kunskap. Min övertygelse är att det ser ut såhär överallt.
gp.se

I kommuner och landsting införs det att maten ska vara ekologisk för att det innehåller mindre gift och på grund av detta och odlingen är maten betydligt mycket dyrare. Nu säger forskningen att det är meningslöst och direkt dumt mot naturen att köpa ekologiskt.
Jag kan se alla miljöpartister som höjer en varningens finger åt forskarna och säger att detta är lögn när det uppenbart inte är så. På P1 har det de sista veckorna rullat ett program om mandelodling i USA. De kan påvisa att en endaste mandel kräver fem liter vatten för att bli klar, i ett land som saknar färskvatten till invånarna runt omkring. Det fick mig att tänka till och jag kommer inte att köpa mandel mer då jag inte vill gynna det slöseriet.

Jag har flera gånger fått höra att just ekologiska bananer, det är mycket godare än vanliga bananer. Jag har utsatt fler olika personer för blindtest och då kan de inte peka ut vilken som är ekologisk för det är precis som artikeln tar upp; känslan. De tror att det ska vara bättre.
Faktum är tvärtom att bananerna kommer med samma frakt som de oekologiska, de håller betydligt sämre och blir brunare snabbare vilket rent krasst borde betyda att fler slänger sina bananer. Vi försöker att använda dem innan men jag kan se en markant skillnad. Bananerna håller inte lika länge längre.

Jag har tidigare påtalat att den ekologiska maten skapar problem genom ohyra och har många gånger fått utfall om detta. Det kan omöjligt stämma!
Min tanke till alla där ute är då denna: Om inte ohyran besprutas på plats och tas bort, utan istället kommer till Sverige och sprider sig. Vad är då smartast?
Att bespruta massvis med hem i Sverige eller på ett ställe i exempelvis Indien?
Som jag ser det borde det bästa för att hjälpa hela klotet vara att hjälpa Indien, eller det land som nu odlar just den produkt vi vill ha, att rena vattnet och skydda sig. Hjälpa dem till mer hjälp istället för att sprida ut problemet.

Jag har fört fram ideér om att vi ska sätta krav på upphandlingarna av varor, att företagen ska garantera de anställdas barn skolgång och detta för att kunskap är det enda sättet ur fattigdom och misär. Men nej, så kan man minsann inte göra!
Det tycker jag.

Artikeln tar upp att de pengar landsting och kommuner lägger på ekologisk mat, som uppenbarligen inte är bra för naturen, skulle betala 3000 anställda lärare i Sverige. Jag håller med dem om att det är oansvarsfullt. Jag tänker fortsätta min oekologiska färd för mitt samvete är helt rent och fläckfritt i den frågan.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2974573-forskning-ekomat-inte-battre-bara-dyrare