onsdag 10 februari 2016

Stenkastning och sönderslagna uttryckningsfordon.

Vad ska du bli när du blir stor?
Många barn svarar att de vill bli poliser, brandmän eller att de vill köra ambulans. Alla yrken med blinkande bilar är helt enkelt högt graderade. Som vuxen blir det väldigt svårt att uppmuntra detta tänk när man hör nyheterna och hör hur Sverige ser ut idag.
Nej, jag vet.
Det har aldrig varit ett perfekt land men det har de sista åren blivit betydligt värre än vad det var tidigare. Att utryckningsfordon får sten kastade på sig eller som i detta fall, blir totalt demolerade när de är iväg för att rädda någons liv, det kan jag inte minnas har varit fallet för några år sedan.

Vem är då rädd för utryckningsfordon?
Vem uppfattar dem som fara?
Ja, det kan man fråga sig.
Varför kastar man sten eller förstör en ambulans?
svt.se

Som jag ser det ska vi vara väldigt tacksamma att det fortfarande finns människor som vill jobba för de löner dessa personer har. Jag hör nämligen dem väldigt sällan gnälla jämfört med många andra yrkeskategorier. Det är lätt att tänka att dessa personer har en väldigt hög lön då de faktiskt räddar liv, men snittet för en brandman är strax över 23 000 kronor i månaden. Före skatt. En ambulanssjukvårdare ligger på samma som en brandman. Snittlönen för en polis ligger på cirka 27 000 kronor i månaden. Dock ska man tänka på att alla dessa löner innebär obekväma arbetstider och om jag då jämför med mitt yrke som lärare där snittlönen är strax över 26 000 kronor för att arbeta kontorstider, så tycker jag inte att de har speciellt bra betalt med tanke på vilka risker de ständigt utsätts för.

Min förhoppning är att de människor som nu slår sönder ambulanser ska åka dit och ett väldigt bra sätt att ordna det på är att alla utryckningsfordon skulle utrustas med kameror runt om. Självklart kan det vara så att personerna maskerar sig men det kan alltid finnas någon som känner igen dem ändå och då kan de ta den kostnad som nu samhället ska stå för.
Allas surt skattade pengar ska gå åt för att människor som inte har förstått det här med mitt, ditt och vårt förstör för alla andra. Det hade ju varit intressant att höra någon av dem berätta om hur de sett på det om det var deras familjemedlem som inte fick vård på grund av vad de hade hittat på.
Jag tror på karma.
Någon gång kommer det tillbaka.

Tack alla som orkar ha dessa yrken!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/ambulans-sonderslagen-under-utryckning
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Ambulanssjukvardare-1227