torsdag 25 februari 2016

Konservativa missunsamma människor.

Politiskt och religiöst väldigt laddat men för mig har svaret stått klart skrivet sedan tidig ungdom. Om min syster eller en vän inte hade kunnat få barn utan att en surrogatmamma hade varit inblandad hade jag varit den första att ställa mig i kön för att ställa upp.
Nej, det kanske inte är en mänsklig rättighet att få barn men den som har fått kämpa för att bli förälder, oavsett sätt, vet hur betydelsefullt det där lilla leendet och de plirande ögonen är och för mig är man en konservativ bakåtsträvare utan insikt i andra människors liv om man säger nej till detta.
Utredningen får av mig bottenbetyg och jag hoppas människor tar sig samman och röstar vettigt.

Ordförande för S-kvinnor, Carina Ohlsson, anser att denna fråga internationellt ska lyftas med hjälp av regeringens feministiska utrikespolitik. Hon anser inte att kvinnors kroppar ska få tas i anspråk för att skaffa barn.

Välkommen till år 2016 Carina!
Människor som räknas som vuxna idag är fullt medvetna om vad de är värda om de är födda och uppvuxna i Sverige! Barn får från tidig ålder veta sina rättigheter och om de inte kan dem är det väldigt lätt för en tioåring att idag googla fram det. Kds representant framhäver att det kan vara svårt för någon att säga nej om en vän eller släkting ber om denna tjänst. Men grattis, ska vi tänka så i alla lägen?
Nej, det är nog inte bra att ställa krav i skolan för någon kanske tycker det är jobbigt.
Vi ska nog inte ha några straff i Sverige, de som ska dömas kanske känner att de inte hade något val?
Alla har ett val.
Ingen kommer med öppna och rättssäkra metoder kunna fara illa med denna metod men ett fortsatt nej i Sverige kommer enbart betyda att människor i mindre bemedlade länder genomgår detta på ett mycket mindre säkert sätt än i Sverige.
Jag hade inte tvekat en sekund att ta denna hjälp om jag hade behövt det.

Detta är en fråga som har engagerat mig sedan tidig barndom och jag minns diskussionerna som blev kring detta ämne då Phoebe i serien Vänner bestämde sig för att bli surrogatmamma. Jag såg aldrig problemet. Hon ville, paret var jätteglada och även om hon undrade ifall hon tog rätt beslut sen var hon glad över att hon gjorde det. För mig är inte detta något konstigt utan något naturligt i en värld som utvecklas. Jag hade nog inte klarat att göra det för någon helt okänd då jag velat träffa barnet och se det växa upp även senare men släkt och vänner, jovisst.

Då jag av egen erfarenhet vet att människor inte har så bra koll på vad detta innebär tänker jag förklara det. Den vanligaste frågan jag har fått när jag har berättat att barnen är provrörsbarn är nämligen om de biologiskt är våra egna eller om de är några andras.
Provrörsbefruktning och surrogatmoderskap görs på exakt samma sätt.
Spermier och ägg från de som vill bli föräldrar sammanförs i ett rör tills ett embryo bildas och börjar växa. Vid provrörsbefruktning av olika slag sätts detta sedan in i den biologiska mamman och tummarna hålls för att det ska fästa och bli ett barn.
Vid surrogatmoderskap sätts embryot istället in i en annan kvinna.
Barnet som sedan växer i hennes mage har alltså inga biologiska egenskaper alls från kvinnan det lever i utan allt är gjort och skapat av dem som vill bli föräldrar. Inget märkligt alls för mig och det är fantastiskt att det finns och fungerar.

Jag blir bedrövad över att ett parti som påstår sig vara solidariskt vägrar ge människor chansen till ett barn denna vägen. Jag misstänker att många tänker att dessa personer säkert kan adoptera och självklart, det är klart att de kan det!
Påstår man det ska man dock veta vilka regler som gäller för adoption, vilken tid det tar och vilka enorma kostnader det blir för de som ska adoptera. Jag har alltid velat adoptera men backade när jag kom fram till vilka enorma kostnader det innebar. Även om barnen har kostat oss en smärre förmögenhet är det ingenting jämfört med en adoptionskostnad.
svt.se

Utredningen och motståndarna påstår att det är synd om de som blir utsatta för detta känner sig tvingade att säga ja eller nej, att det inte är en mänsklig rättighet att skaffa barn och att detta helst ska stoppas i andra länder med. Kvinnans kropp är kvinnans!
Ja, precis! Jag räknas som kvinna och min kropp kan jag låna ut för att hjälpa någon annan lika mycket som att jag har skrivit på papper att de den dag bara min kropp finns kvar här kan använda varenda del av den för transplantation. Eller det ska också stoppas?
Jag blir så trött.

Alla bakåtsträvande och konservativa människor där ute. Tyck som ni gör men jag hoppas verkligen att ni står fast vid den konservativa linjen i allt och sedan lever som ni lär. Ett surrogatmoderskap är detsamma som en provrörsbefruktning så fungerar inte det ena ska inte det andra göra det.
Jag är tacksam för tekniken och att denna möjlighet finns så att fler barn kommer att komma till världen för en sak är väldigt säker, de kommer bli älskade över allt annat.

Framåt för surrogatmoderskap i Sverige!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/delade-asikter-i-riksdagen-om-surrogat