måndag 18 juli 2016

Mitt modersland - du jordens lunga.

Alltid vass, alltid i tiden och aldrig den som fegar ur.
Uggla har sedan tidig barndom varit en av de stora idolerna och minnena från hans musik är många. De starkaste är de från bilen när familjen bilade till Spanien.
Albumet "35-åringen" var släppt och vi hade det inspelat på en kassett som varvades med Evert Taube och svensktoppen. Varenda låt sitter fortfarande utantill.

Magnus Uggla är än idag en idol och när jag tittar tillbaka på många av de texter han har skrivit förundras jag över hur rätt han hade redan då. 1989 hade Uggla bättre koll på hur vårt land skulle, eller inte skulle, fungera många år senare.

Favoriterna på 35-åringen var P-F, Dyra tanter - som vi skämdes när vi sjöng med i dessa texter!
Och sedan denna helt underbara låt: Moder Svea.
Uggla har lika rätt idag som då!
https://www.youtube.com/watch?v=RX3IxqV9DUY

Moder Svea

Jag sitter så skrämd i min tvåa
och ser statens television.
Där säger en tv-hallåa

godnatt till vår fria nation.
Uti en otäckt fata morgana

ser jag Sveriges fana.
Symbolen för vårt ideal, för sanningen, friheten, tro och moral.


För jag tror fan dom sitter och valsar

i KU-förhör och debatt.
Mens vi står med tvättade halsar,

och inte begriper ett skvatt.
Sen går dom ut på krogen och skrattar,

åt oss som inget fattar.
Och undrar föraktfullt som så, hur mycket vi godtrogna svenskar går på.

Min Nord, min fria Nord,

mitt modersland du jordens lunga.
Min Nord, min trygga Nord,

det är de ord vi alla älskar sjunga.
Vi säljer ej vårt land, mot rövarband står vi upprätt, vägrar knäa.
Min Nord, min stolta Nord,

tänk jag är gjord av Moder Svea.


Inte konstigt att människor klagar,
ej kan skilja på rätt eller fel.
Då det verkar som våra lagar

bara gäller en del.
Fast kanske bäst man låter dom ruffa,

mygla, trixa, bluffa.
Och stoppa sitt huvud i sand, för att bevara sin tro på sitt land.