torsdag 14 september 2023

Är alla alkoholister?

Fyra små starköl i månaden..
Vid ett tillfälle.
Det räcker för att jag ska bli full, för mer dricker jag inte.
Mängden alkohol som förtärs är minimal.
Inte för att jag undviker det utan för att jag varken kan eller har tid.

Självklart blir det mer sommartid under ledigheten, men knappt då heller.
I somras spenderades tre veckor i Spanien och under den tiden öppnades en flaska vin.
På två personer dracks varsitt glas och sedan blev det inte mer.
Ingen orkade.

Alkohol är väl kul men inget måste.
Jag är oftast roligare utan alkohol och kan inte dricka så mycket utan att somna.
Jag blir bara trött.
Jag ingår därmed inte i riskgruppen.
Jag klarar mig!

Varför har man då ändrat råden?
Jo, för att man kan se ett samband mellan alkohol och cancer.
Speciellt på män.
Viss forskning säger att man inte ska dricka alkohol alls.
Är det då meningsfullt?
Är risken så mycket större om man konsumerar alkohol?

Jag vet inte, men jag anser att man inte ska sluta leva.
Slutar man leva för att man är rädd för att dö, då vågar man inte leva alls.
Självklart behöver man inte utmana ödet, men någon risk kan man ta.
Mår man då bra av att dricka någon öl ibland så kanske det är bättre än att få leva för evigt.