fredag 22 september 2023

Är det meningsfullt att arbeta?

Styrräntan är nu högre än på femton år.
Inte sedan 2008 har det varit så dyrt att bo i Sverige.
Och inte bara det.. det har inte varit så dyrt att äta på alla dessa år heller.
Eller att äga en bil, eller att tanka bilen eller...
Det slutar aldrig.
Vad ska människor leva av!?

Ekonomin var inte lätt för många redan innan och Lyxfällan är väl det ultimata beviset för att det finns kris i samhället. Människor som fastnar där har visserligen, många gånger, väldigt dåliga vanor men som samhället ser ut idag blir det inte bättre för någon.
Fler och fler kommer att hamna i en lyxfälla, oavsett om det blir i programmet eller bara i verkligheten.

Jag hittade en spännande länk kring löner för ett tag sedan och har lagt den nederst i inlägget.
Den handlar om ifall du någon gång under din yrkesverksamma tid lyckas ta igen det i lön.
Om din utbildning gynnar dig.
Min utbildning gynnar inte sig.
Det var i princip helt meningslöst att studera till lärare för inte ens under min livstid så kommer jag tjäna in vad det kostade.
Jag hade tur, för jag kunde bo kvar hos mina föräldrar och plussa så jag slapp studelånet.
Jag behövde inte hyra en bostad eller försörja mig på det sättet.
Jag fick betala och hjälpa till, men jag behövde inte ta något lån.

Läget i Sverige är en total katastrof och människor är tvingade att vända på varenda krona... förutom politikerna. De behöver ingen utbildning men plockar en hög lön.
De behöver ingen speciell kunskap utan kan klara sig i den världen.
För mig är det obegripligt!

Det borde vara en självklarhet att alla tar ansvar för det som nu gäller.
Istället för att spara in på kommuner och regioner, med människor som arbetar med andra människor, så kan man dra bort tjänster och personer som faktiskt inte gör något meningsfullt arbete.