måndag 4 september 2023

Angiverilagen är orättvis?

On demand.. frågan som för mig inte är en fråga. 
Det som har kommit att kallas för angiverilagen för nu att fackförbund och föreningar rasar.
De tänker inte anmäla någon papperslös!
Skrivningar gör gällande att den som tänker ange någon ska skämmas.
Ska tänka på sin moraliska plikt!
Speciellt då om man jobbar inom det offentliga.

Vad är då en "papperslös"?
Jo, det är en person som illegalt befinner sig i Sverige.
En person som inte har fått lov att stanna kvar här då det inte finns något asylskäl eller någon anledning till att ge denne individ rätten att vara här.
Det beslutet har tagits av Migrationsverket.
De kan visserligen göra fel, men det är en myndighet som vi alla betalar vilket gör att vi bör lita på den. De hittar inte på sina regler själv utan går efter vilka politiska beslut som har tagits.
Beslut som tagits genom den demokratiska processen.

Om den så kallade angiverilagen blir verklighet innebär det att jag som lärare ska anmäla om jag har ett papperslöst barn. Att personal inom vården ska anmäla om de får in någon.
Jag tror inte att Sverige ska vara hela världens dåliga samvete.
Allting blev fel den dagen då politiken bestämde att papperslösa ska ha samma rättigheter som alla andra människor i detta landet.
Deras barn får gå i skolan och de får vård trots att de inte bidrar med en enda skattekrona till systemet som betalar. Kommer du som turist och blir sjuk måste du betala men dessa individer klarar sig undan allting. Det i princip enda de inte kan göra är att rösta.
Iomed detta så har det funnits en marknad och en väg att stanna i Sverige trots att man inte får.
Det har blivit som att säga till barnet att det inte får godispåsen.. men sen bara tagit bort en bit och gett barnet resten i påsen. 
Ett fungerande land ska inte fungera såhär.

Jag har mycket åsikter kring lagar och självklart ska alla få vård, men att man sedan skickar hem dessa personer borde ha skett för väldigt många år sedan. Signalen utåt blir att det inte går att leva i samhällets baksida längre.
Hur jag som lärare ska se om någon är papperslös har jag ingen aning om.
Det är ingen fråga jag ställer och inget jag kan se i något av de system jag arbetar i nu.

Det är dock så, att om det kommer en lag som gör det möjligt, har jag inget val.
Lagarna i Sverige stiftas genom en demokratisk process som vi ska vara väldigt glada i.
Vad jag då anser om just den specifika delen av en lag är meningslöst, för jag måste tro på processen. Anarki är inget val i ett modernt samhälle.

De som kallas för "papperslösa", finns faktiskt inte.
Den absolut största parten av dessa människor har någon form av bevis på vilka de är men de är illegala i ett land där de inte får stanna. Incitamentet för att åka tillbaka till sitt hemland försvinner när man får tillgång till allt man behöver ändå.
Det kommer nu att ändras.

Frågan kommer då om jag anser det vara mänskligt att anmäla någon.
Mitt svar är att systemet har varit fel under många år och på grund av en fruktansvärt dålig politik som vi kan tacka Reinfeldt för, så sattes inget system för att kontrollera alla människor när man så godhjärtat öppnade sina hjärtan. Därför har vi ett skuggsamhälle.
Därför finns dessa illegala människor kvar i landet.

Systemet är inte humant, men det kommer bli bättre.
I förlängningen kommer det bli bättre med ett samhälle där alla står lika inför både lagen och samhället. De som fortfarande kallas för papperslösa får alla fördelar men kan inte jagas eller dömas ens för brott de begår i samhället. Utvisningar sker i princip aldrig.
Om lagen då säger att jag måste ange dem, så kommer jag att följa lagen.
Jag tror nämligen på vårt demokratiska samhälle även om jag inte alltid håller med i det som sker.