söndag 10 september 2023

Köttbullar och makaroner varenda dag!

Många tänker kanske att det är knäppt men jag tänker tvärtom.
Äntligen!
Äntligen har man förstått vad som är viktigast med skolmaten!
Jag kan ha en mängd diskussioner kring detta.
Skolmaten ska vara nyttig.
Skolmaten ska vara varierande.
Skolmaten ska innehåll ekologiska råvaror.

Jag bryr mig inte om vilket!
Jag vill bara att eleverna ska vara mätta på eftermiddagen så att det går att undervisa dem.
Jag kan föra denna diskussionen hur länge som helst.

Självklart ska barn äta nyttig och varierande kost, men det står inte på lärarnas agenda att lära barnen detta. Det är föräldrarnas uppgift som just föräldrar.
Att det finns alternativ på mat i skolan, det är självklart toppen, men inte det primära.
Anledningen till att de får mat är nämligen att de ska orka hela den långa skoldagen.

Jag anser att mycket skulle kunna ändras.
Ser jag på min hemkommun Sölvesborg så hade jag velat se ett tvång på att alla elever sitter i matsalen. Det finns en vanlig rätt och sedan önskekost för dem som vill, men ingen kommer ens försöka äta maten om de inte går dit.
Mängder av mat slängs varje dag och ungarna springer och köper godis i affären istället.

Jag hade velat se ett totalt mobilförbud på alla skolor samt att skolor faktiskt tog ansvar för de regler som är gällande: Skolan har tillsynsplikt.
Skolan ansvarar för elever som lämnar skolområdet.
Många gånger då för att de ska äta annan kost än den skolan bjuder på.

Om alla skolor då hade gjort som denna, så hade många problem löst sig.
Makaroner och köttbullar.
Nästan alla barn äter just detta!

Skulle det vara hamburgare varje dag, pizza, tacos.. det spelar ingen roll.
Bara de äter så att lärarna kan utföra sitt uppdrag på eftermiddagen.
Heja!