söndag 17 september 2023

En värld som är uppochner.

I Ukraina går nu demonstrationerna.
Anledningen är att man i Odessa har bestämt att domstolsbyggnaden ska renoveras för tre miljoner euro, istället för att lägga de pengarna på befolkningen och dem som krigar.
När jag ser nyheten så är min tanken att det verkar vara likadant i hela världen.
Finns det någon regering eller ledning som är krupelfri?

Jag har tidigare skrivit om bland annat Ryssland och Ukraina.
Två länder som båda hamnar långt ner på skalan kring hur landet fungerar, och de båda länderna ligger och sätts i samma skala. 
Båda länderna anses vara sjukt korrupta.
Länder där du inte vet vart pengarna tar vägen.

Jag har skrivit om detta tidigare för att jag upplever ett bekymmer kring människors "godhet".
Man tycker så synd om allt och alla, att man istället för att vara noggrann och se till att allting blir rätt, bara skickar ner mängder med pengar.
Man tror att landet som var väldigt korrupt innan, plötsligt - mitt under krigstid - har blivit perfekta.
Nu kommer protesterna.
Det visar sig nu att pengarna som skänks till Ukraina inte alls går till det som det ska gå till.
Vad ska vi då göra?

Jag förstår att man hjälper detta land, men jag har svårt att se varför man inte sätter upp regler.
Kontroller.
När politiker i Sverige, som anses vara en demokrati, inte klarar av att hantera pengar.. hur ska man då göra med länder som inte har en grunddemokrati!?

Vi ska självfallet hjälpa till, men att gå med på allting och tro att man är snäll... det blir fel.
Lyssna på människorna i Odessa, och se till att pengar går till rätt ställe.