fredag 8 september 2023

Rimliga drivmedelspriser?

Regeringen höll en pressträff igår.
Där berättade de att de levererar sina vallöften och ger rimliga drivmedelspriser.
Diesel kostar cirka 25 kronor/litern.
Bensin kostar cirka 21 kronor/litern.
De tänker sänka bensinen med 1,64 kronor och dieseln med 0,43 kronor.
De gör detta för att det nu är tungt för många barnfamiljer..

Men tack!
Ni lovade en sänkning på 10 kronor men 0,43 kronor är ju absolut en bit på vägen.
Detta visar bara med tydlighet på att det är likadant med alla.
Man lovar saker och sedan håller man inte det.
Det går inte att skylla på någonting.

Reduktionsplikten ska sänkas från den förste januari.
Det betyder att mängden skräp i dieseln ska sänkas från cirka 30 procent till ungefär 6 procent.
Det är visserligen ok, men det borde inte vara något skräp i alls.

Blir det då skillnad?
Nej, 43 öre kommer man inte långt på.
Jag har en dieselbil.
En buss.
Den är allt annat än billig att varken äga eller köra, men jag har inget val.
De där barnfamiljerna de säger sig värna om..
Jag vet inte vad de tror ska göra någon skillnad.
Jag väntade ju på sänkningen på tio kronor.

Energi- och näringsminister.
Varför inte lägga krutet på energin istället?
Regeringen som tycker att de gör monstersteg nu var med och höjde priset på energin i januari.
Jag har minskat min elförbrukning med 84 procent men har trots det elräkningar på ett par tusen varje månad. Merparten av räkningen är moms och skatt.
Merparten.
Jag kan inte påverka någonting!

Förstår man inte att lönerna inom politiken rimmar illa när människor inte kan leva sina liv normalt?
Att det blir ett hån mot alla oss vanliga människor?
Vi tackar och bugar för 43 öre.
Nu kan vi betala elräkningen istället.

En snygg redogörelse över exakt vad all skatt går till hade varit bra, men det vågar man inte för någonstans vet man att pengarna inte går till vad de borde.