måndag 29 januari 2024

Makten framför allt?

Vi har sett det många gånger och jag förundras ständigt över hur människor fungerar.
Jag känner varken Skyttedal eller Teodorescu, men förvånas över att makten verkar vara viktigare än allt annat här på jorden. Makten och pengarna.
Att byta parti kan självfallet vara ok, men när du gör det för en betald position?
Byter du då av rätt anledning?

För mig är det absurt att detta kallas för demokrati.
Jag har kritiserat det tidigare och tänkte smälla två flugor på en gång här.
Dels kan jag kritisera hela apparaten EU, men även hur den så kallade demokratin går till.
Politisk demokrati är att du sätter så kända namn som möjligt överst, för att sedan flytta på dem om du kan. Se till att ha någon som drar mycket röster men sen kan du bara sluta bry dig.

Om nu Teodorescu kommer in i EU, vilket hon troligtvis gör, så har hon en ungefärlig inkomst på 150 000 kronor i månaden. För den lönen behöver du rent krasst inte kunna någonting.
Detta är då månadslönen.
Tänk då att hon blir en av över 700 personer som har denna månadslön.
Utöver det har varje person av dessa 700 personer, vars två assistenter.
Sen kommer andra tjänstemän och utredare.
Förstår alla vad denna apparaten verkligen kostar för oss alla!?

Är besluten som tas så bra och viktiga att de väger upp allt som är fel?
Lönerna människorna där får?

Sen den där interna demokratin.. den är en katastrof.
Det är den demokratin som gör att ingen får chansen.
När rösterna är räknade och posterna ska fördelas så är det nämligen bara makten och pengarna som spelar någon roll. Man säljer sig fullständigt för en position som är "rätt".
Jag kan skryta med att det aldrig har fungerat.
Hade jag velat hade jag suttit i riksdagen för många år sedan, men jag är inte till salu.
Mina tankar är mina.
Jag hade kunnat sitta kvar i kommunen men mitt privatliv och familjen är viktigare än alla pengar i världen. Än vilken position som helst.
Har man bara en utbildning så kan man luta sig på den.

Det som det nya toppnamnet nu gör, det visar för mig att makten och pengarna är viktigare än allt annat. Har man testat i olika partier för att få en position, för att sedan välja det parti där du får den.. då luktar det inte gott. En vacker dag ska alla stå där och försvara sina beslut.
Jag har inga bekymmer med mina, men många borde se sig i spegeln.

Båda toppkandidaterna är säkert jätteduktiga på sitt, men jag skulle aldrig lägga min röst på någon som är till salu för denna plats. Nästa gång vet vi inte vad man tummar på och politiker som kan köpas.. det är inte bra för framtiden.