lördag 6 januari 2024

Priset sänktes, men skatten höjdes.

Beslutet togs om att ändra på reduktionsplikten, vilket gör att jag som har en bil som drivs av diesel.. jag jublar. Något lite bättre än det sista årets kaos.
Att försöka leva och ha det såhär är hemskt.
Det man inte berättar är att när man sänkte reduktionsplikten, så höjde man dock skatten.
Sammantaget blir det billigare, men det är ett sätt för att se bra ut.
Sänkningen gäller dessutom enbart för två år.
Taktiskt har man lagt det så att det kan bli en fråga till valåret.
Det är nämligen så en luttrad politiker tänker.

Anledningen till att vi svenskar betalar så mycket i skatt är politiska beslut.
Vi betalar skatt på allting.
Ja, vi får akut vård och skola, men det har vi betalt för.
Systemet borde dock göras om rejält.

Min lön är inte min lön.
Det är statens lön, som jag har arbetat ihop.
Anledningen till att jag har jobbet och får lön är för att jag har studerat.
Jag har lagt min energi på att läsa.
För att kunna studera och arbeta behöver de flesta en bil.
Fast att du köper den så äger du inte den.
Det gör staten.
De kräver skatt för att du har en bil.
För att du kör med bilen.
När du ska tanka tar de extra skatt för det.

Hela Sverige är inne i en ond cirkel utan slut.
Nu ska vi vara glada att de sänkte reduktionsplikten, men missa att de samtidigt höjde skatten.
I slutänden tar de vad de vill oavsett.
Samtidigt höjde de skatten på el igen.

Det enda som också höjs är politikernas löner för i detta så ser de alltid till att gynna sig själv.
Vi är värre än forna kommuniststater.