tisdag 2 januari 2024

Smidigt - engångsartiklar.

Meningen med engångsartiklar.. det är för mig att det är just det.
Engångsartiklar.
Saker du använder en gång.
Det finns självfallet sätt att komma runt detta på men kontentan är att tanken är att man ska använda dem en gång för att sedan kassera dem.
Nu tvingar EU Sverige till att tänka om.
Engångsartiklar ska på sikt försvinna och det är väl i grunden inget fel med det, men jag anser att man siktar fel.

Är engångsartiklar dåliga?
Jag tycker att det beror på vilka artiklar det är.
PET-flaskor kan räknas som engångsartiklar men systemet för dem gör att vi faktiskt lämnar in dem helt frivilligt. Vi väljer att ta tillbaka flaskorna för att få pengar.
Pengar som sedan används in i systemet.

Att restauranger och dylika affärer som säljer mat eller dryck plötsligt ska tillhandahålla en låda eller mugg.. för att sedan kräva tillbaka dem. 
Nja.
De säger att de kommer sätta en kostnad på det.
Hm. 
Jag tänker att smidigheten försvinner.
Måste du tillbaka och lämna in den så är risken att det blir fel på två håll.

Vill man förändra så tänker jag att alla de stora bolagen behöver gå tillsammans med andra aktörer för att skapa ett liknande pantsystem som för PET-flaskor.
Har vi det så kommer människor lämna tillbaka sakerna, men kanske på ett annat ställe.
Bara idéen att man måste tillbaka till exakt samma ställe, den bygger på att alla bor i storstaden.
Jag har 1,2 mil till närmsta Burger King.
Tre mil till McDonalds.
Andra restaurangkedjor lyser med sin frånvaro.
Om dessa hade kunnat gå ihop för att tänka tillsammans, det hade fungerat även i obygderna men tänket att jag skulle köra dit med barnen för att handla och betala extra för att det ska vara återanvändbara artiklar.. som jag sedan måste köra tillbaka med för att lämna..
Var hamnar miljöaspekten då?
Jag kan inte se vinningen i det.

Skapa ett riktigt pantsystem istället.