lördag 13 januari 2024

Sölvesborg: Sveriges moraliska kompass.

Utredningen kring om Sölvesborgs kommuns politiker har begått mutbrott läggs ner.
Anledningen är att kommunen har betalt för biljetterna.
Med andra ord, om det nu finns någon form av rättvisa, så ska de som har tagit emot biljetterna förmånsbeskatta dem.
Det gäller även parkeringarna vid kommunhuset.
När jag arbetade på en skola i innerstan i Kristianstad så fick jag betala flera hundra kronor i månaden för att ens få parkera där. Det var inget som gick att dra av.

Jag tänker väldigt ofta på Afzelius texter.
Han sjunger om orättvisorna och om hur politiker roffar åt sig, och precis så är det.
Lagen kanske inte anser att det är ett lagbrott, men då finns dels Skatteverket som bör ta en koll om det är en godkänd gåva till dem som redan tar mycket betalt.
Det andra är den moraliska kompassen.

Jag kom till mitt arbete och fick den glada överraskningen att två av mina kollegor ska få byta arbetsplats och därutöver har de höjt den pedagogiska lunchen med en krona.
Den där lunchen som anses vara så exklusiv.
Så pass exklusiv att ryktet säger att den är annorlunda på kommunhuset, men vi som äter med eleverna ska betala lite till. Vi får inte ha egen mat med oss in och sitta med dem.

Med andra ord är det viktigare att vara politiker på kommunhuset och få en hög lön, än att lärare sitter och äter med sina elever. Vi ska betala lite till för maten, men de får VIP-biljetter till rockfestivalen.
En dag hade jag kunnat köpa, men inte fyra.
Den moraliska kompassen fanns hos både Willy och Paul, så det finns ingen tvekan om att det finns människor som tänker rätt.
Vad gör man på rockfestivalen under fyra dagar för att veta att det är ok?
Agerar polis?
Alkoholkontrollant?
Man kan absolut inte dricka någon form av alkohol om man är där för kommunens räkning och "arbetar". Har det tagits alkotest på dem som var där?

Intressant är att dessa politiker också ska kontrollera över skolan och äldreomsorgen.
När var de på studiebesök och deltog aktivt under fyra dagar?
Jag vet ingen plats.
Möjligt att någon kollar i ett par timmar, men det säger inte sanningen.

Nästa val blir spännande.
Det är för mig obegripligt hur man kan försvara den dåliga moral som Sölvesborgs kommuns politiker visar.
Lotta ut VIP-biljetterna.
Det är vi kommuninvånare som har betalt dem.