torsdag 18 januari 2024

Partyknarkarna?

Aftonbladets granskning är rätt spännande.
De har gått in på riksdagspartiernas toaletter och testat om det finns rester av kokain där.
Föga förvånande dök det upp på fyra av åtta partiers toaletter.
Nyheterna säger att man inte kan vara säker på om det är politiker då många har tillgång till toaletterna, men en sak är säker:
Jag är inte förvånad.

När jag skriver att jag inte är förvånad, så handlar det om att man funnit det där.
Livet i riksdagen är något de själv anser vara viktigt.
De sätter sig på toppen och lever därefter.
Jag är dock förvånad över att de inte får lämna drogtester.
För mig är det något som borde finnas överallt och det i sig ger en avskräckande effekt.
När människor vet om att det regelbundet görs tester så kommer de också vara lite mer noggranna när de beter sig på ett felaktigt sätt.

Jag tycker inte om övervakning och kontroll av människor, men anser att vissa saker i grunden handlar om att skydda andra. Drogtester är en sådan sak.
Jag vill inte sitta i en bil med någon som är påverkad.
Jag vill inte heller gå i god för eller försöka lita på någon som jag inte känner till hundra procent.

Fyra partiers toaletter, av åtta.
Jag tänker inte hänga ut någon, för jag är övertygad om att det hade hittats på alla partiers toaletter vid olika tillfällen. Att S, L, V och Sd åkte dit i detta tror jag inte handlar om att de tillhör dessa partier, utan att det finns en dubbelmoral inbyggd i allting.
Samtliga partier i riksdagen är emot droger, men ändå används det.

De som har ett mandat i Sveriges riksdag, de sitter där för oss.
Folket.
Sitter man där så ska man också vara ett föredöme på så många plan.
Mitt tips är att Aftonbladet fortsätter att göra sin undersökning genom att helt enkelt drogtesta varenda en i riksdagen. Utan förvarning.
Då inte enbart för droger, utan även för alkohol.
De som inte vill göra ett test kan skrivas upp i tidningen, för jag tror inte att någon som har rent mjöl i påsen har ett bekymmer med det.
Ska man representera folket, då ska man också göra det på ett bra sätt.