söndag 25 augusti 2019

Det där med övervåld igen?

Kvinnan grips för mordförsök.
Mannen för våldtäktsförsök.
Den stora frågan måste då bli vem som började..
Började han våldta eller hon att anfalla?

ASAP Rocky satte gränsen för vad självförsvar får innebära.
Du ska försvara dig lagom.
svt.se
Jag skrev då att den gränsen är svår för jag personligen hade försvarat mig för mitt liv om jag blev påhoppad. Självfallet finns det kvinnor som är helt korkade och som förmodligen skulle hoppa på någon helt oprovocerat men jag tror inte det i detta fallet.

Min slutsats blir:
Han försökte våldta henne och hon försvarade sig.
Han hade sticksår så det har förmodligen skett med en kniv.
Uppenbarligen har då gränsen nåtts.

Hur ska man då se på detta?
För mig är det uppenbart att samhället är fel.
Om du som person inte gör någonting och blir påhoppad, då måste du få försvara dig.
Om du är i en lägenhet och känner dig trängd så tar du förmodligen till det vapen du har hemma.
Knivar är en sådan sak.
Vad skulle kvinnan gjort istället?
Knytnävar?
Brukar vara svårt rent storleksmässigt att vinna den fighten.
Möbler?

Lagen borde klart ses över.
Om du anfaller någon utan förvarning så förstår jag, men som i ASAP Rockys fall och med all sannolikhet denna kvinnans fall så har de blivit väldigt rädda.
När de sedan skyddar sig så räknas det som att de har skyddat sig för mycket.
Vem tänker på det i stridens hetta?
Någonstans borde man se att det inte hade hänt något om inte den andra personen hade börjat.

I Rockys fall blev de påflugna av killar som inte gav sig.
I detta fallet, med stor sannolikhet, har han försökt något och hon har blivit rädd.
Hon försvarade sig.
Vem har då rätten att döma den som blev utsatt?
Skulle du som kvinna sen inte skydda dig tillräckligt så får du skylla dig själv.
Kvinnan på Gotland, som satt i rullstol, uttryckte inte ett direkt "nej" till alla de stackars ensamkommande barnen som våldtog henne och de gick fria.
Denna kvinnan anses tvärtom ha överreagerat.

Ska man bli expert på när det är lagom att försvara sig?
Se över lagen istället.
Den är uppenbarligen feltänkt när det verkar omöjligt att få veta vad som egentligen gäller:
Får du försvara dig eller inte?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lagenhetsbrak-i-limhamns-sjostad-kvinna-gripen