onsdag 14 augusti 2019

Det luktar.. hund?

SSU får 60 miljoner kronor om året.
Hur mycket vårdpersonal kan vi få för det?
Lärare?
Eller assistenter till elever med behov?

Jag förstår att det måste finnas någon form av system för att det ska fungera men det är också så att  någonstans går gränsen. SSU har alltså bidrag på sextio miljoner om året.
Övriga ungdomsförbund får mellan fyra och nästan nio miljoner var.
En markant skillnad.
Det sägs att pengar inte kan köpa lycka och det lär stämma men för över femtio miljoner mer än alla andra ungdomspartier så kommer du rätt långt.

Intressant är också antalet medlemmar och jag hoppas att det kommer fler granskningar av detta.
Erfarenheten är nämligen inte så bra i detta.
Det finns kanske de som har glömt men jag minns sist detta var på tapeten.
Då granskades hur många medlemmar ungdomsförbunden hade och det visade sig att medlemmarna i SSU var hälften så många som de sa. De hade till och med registrerat hundar som medlemmar.

Tidigare hade SSU en årsavgift på 20 kronor.
Inte mycket pengar för att visa att man har satt ner sin fot och bestämt sig.
Pengen togs bort och då ökade antalet medlemmar från 5000 till 18 000.
20 kronor om året togs bort och hela 13 000 ungdomar nappade då på tåget.
Tillåt mig tvivla..
Det hade varit kul om någon hade ringt runt och kollat detta.
Det är enligt mig väldigt ologiskt.

Att SSU sedan har motioner på stämman om att tvinga människor på äldreboenden att bara äta vegetariskt, att man vill förbjuda bensin och stänga all kärnkraft, det hör ett ungdomsförbund till.
Problemet är dock att dessa individer som lägger dessa förslag många gånger tar sig upp och får igenom dessa tankar.
Skrämmande.

Jag välkomnar en granskning av antalet medlemmar i ungdomspartierna.
Rätt ska vara rätt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7276845
SSU rikaste ungdomsförbundet
https://www.nwt.se/2019/08/12/ingen-fragestund-med-statsministern/