söndag 11 augusti 2019

Sverige vet bäst.

Sex.
En fråga som är väldigt tabubelagd för trots att det uppenbarligen är ok att en gång om året gå ut naken, utklädd, visa sin sexualitet i minimala kläder, så ska man helst inte varken skämta eller prata om det annars.
Det sägs att prostitution är världens äldsta yrke.
Jag vet inte för jag har inte levt så länge.
Jag vet dock att systemet vi har i Sverige inte har fungerat och uppenbarligen är jag inte ensam.
Både Amnesty och Human Rights Watch säger nämligen exakt samma sak:
Sexarbete borde vara ok.
svt.se

Jag minns tjejerna som gick i Malmö när jag var yngre.
Även i Hamburg.
I Spanien såg jag det senast i somras på två olika ställen.
Många förfasar sig säkert men för mig gör det inget.
Det är ett val någon har gjort och för mig är det ok då jag respekterar andra människors vilja.

Samma människor som hyllar sex, nakenhet och öppenhet en vecka om året förfasar sig dock över det faktum att detta finns. Deras lösning är en klassiker:
Syns det inte, så finns det inte.
Sexköpslagen i Sverige gjorde inte att prostitutionen försvann, det gjorde den bara osynlig och därmed farligare för den som säljer sig.
De fisförnärma slipper dock se det.

Human Right Watch, HRW, kommer nu med en rapport som säger exakt samma sak som Amnesty international sa för några år sedan: Legalisera sexarbete.
Jag håller med.
Min kropp, mitt val.
Jag är liberal ut i den minsta fingerspetsen i alla frågor som rör den enskilde.

Det är nu damerna skriker att detta är fel!
Kvinnorna är tvingade att sälja sig.
De är drogade!
De vill inte detta egentligen!
Fullt möjligt.
Vi kan dock inte ha koll på det då de gömmer sig.
Vem vann då på lagen?
Inte de utsatta iallafall.

HRW har skrivit detta om Sydafrika då det har visat sig att det är som i Sverige.
Kvinnorna är mer utsatta då de gömmer sig på olika ställen.
De vågar inte anmäla och få tror dem.
Genom att legalisera det så blir infallsvinkeln en annan och de hade inte längre behövt vara osynliga.

Tänk att man pratar så mycket om kvinnans rätt.
MEN. Om kvinnan vill sälja sin kropp så får hon inte för då gör hon fel.
Det är kanske bättre att gå ut på krogen varje helg och följa med någon hem.. för det är det ju säkert ingen i vårt avlånga land som gör.
Det är dags att se över den svenska lagen i denna frågan för vill vi skydda kvinnorna så har det definitivt inte hjälpt att gömma undan dem.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/human-rights-watch-sexarbete-i-sydafrika-bor-legaliseras