måndag 12 augusti 2019

Som kvinna kan man inte gå ensam.

Alltid utsatta.
Män är dock inte skyddade utan kan även de drabbas.
Jag minns nyheterna för ett par år sedan där de berättade om att en man hade blivit gruppvåldtagen av en grupp andra män på semestern i Grekland.
Med risk för att göra mig ovän med många så tror jag visserligen det är en liknande känsla och kränkning både för en man och för en kvinna, men jag tror ändå just detta är värre för en man.
svt.se

Våldtäkterna har ökat i Sverige.
Orden expert och forskare borde enligt mig kollas efter de sista rönen som dyker upp.
Vem är en expert?
Kan man självutnämna sig till det eller någon annan måste göra det?
Kan jag kalla mig för expert på något och sedan är det en lag?

Experter, så kallat, säger nu iallafall att dejtingappar är anledningen till det ökat antalet våldtäkter i vårt land. Ok.
Jag blir mållös.
Kvinnorna i Uppsala har alltså blivit påhoppade och våldtagna utomhus för att de har en dejtingapp?
Jag är inte så hemma i den världen men för mig låter det ologiskt.

Jag vet dock detta:
Jag har alltid känt mig trygg i mitt älskade Hällevik.
Tills för några år sedan.
Det varade i ett par år och sedan känner jag mig nu trygg igen.
Anledningen var människor som flyttade till Hällevik.
När man möter grupper av män mitt inne i en skog så kände inte jag mig trygg.
Det hände inget men där gick liksom ändå någon form av gräns.
Jag visste att jag inte hade kunnat skydda mig och när barnen var med ställde det till det ännu mer. Vart skulle jag göra hän dem om männen gick på mig!?

Idag går jag ut på kvällarna igen.
Vi har ett gäng mopeder och epor som kör här men de ställer inte till med något.
De väsnas lite och "hänger" men de oroar inte mig.
Många av dem hälsar och är trevliga.
Det kanske är för att de inte har några dejtingappar..

Min tanke är denna:
Om man inte ser skogen för alla träden, så kan det vara svårt att förändra.
Hur ska vi kunna ändra våldtäktsstatistiken när man ständigt letar undanflykter till de verkliga anledningarna till att de har ökat!?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-har-tycker-uppsalaborna-om-handelsen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fyra-valdtaksfall-under-fyra-dygn-okad-polisiar-narvaro