tisdag 6 augusti 2019

I riskzonen..

Inte för beroende iallafall.
Det må vara min måttstock som är märklig men jag anser att en konsumtion på nio glas vin i veckan är väldigt mycket. Sommar eller inte.
För män gäller 12 glas vin.
I veckan.
svt.se

Jag dricker i princip inte och hade kunnat kalla mig nykterist och slutat helt.
Sammanlagt denna sommaren så har jag druckit en halv öl och en strawberry daiquiri i Spanien, en flaska bubbel på Hanö och cirka sex olika sorters daiquiri under en kväll.
Jag drack för mycket under en fest med jobbet för några år sedan och i våras blev det några öl efter att Mjällby vunnit men annars minns jag inte ens när jag drack för mycket sist.
Jag dricker nämligen lika gärna Coca under en kväll.
Jag pratar och beter mig ändå för hos mig sitter inte det i alkoholen.

Jag har aldrig förstått varför man ska dricka på semestern och har aldrig gjort.
För mig handlar ledigheten om att barnen ska få det bra och dricker jag så kommer vi inte så långt. Sommarlov, ledighet, semester.
Har du inga barn och inga bekymmer i världen så gör vad du vill.
Med barnen kommer dock ansvaret och jag har inga bekymmer med att man dricker lite då och då, men varför man ska pimpla i sig förstår jag inte.

För mig handlar det då inte om att man dricker framför barnen för jag tror inte det är ett bekymmer bara man sköter det. Tänker man kräla runt och bete sig som en yngre människa kanske man ska fundera på att åka iväg själv men om man kan bete sig så anser jag det vara sunt att barnen får vara med. Visa att det går att sköta.

Det sägs att generna spelar in och det tror jag i det mesta.
Generna bestämmer dock inte allt.
Hade de gjort det så hade jag druckit betydligt mer än vad jag gör.

Jag tänker mer som så att om man måste dricka så fort det blir helg eller hela semestern, då ska man nog fundera över varför man dricker.
Något känns uppenbarligen inte bra och lösningen kanske är en annan.

Nio glas vin på en vecka.
Ja, skål på den!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-varningstecken-pa-att-du-dricker-for-mycket-alkohol
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-ny-lag-bara-ofryst-alkoglass-i-butik
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/genetiken-har-stor-betydelse-for-om-du-blir-beroende