tisdag 27 augusti 2019

Perspektivet.

Politikerna ryter till!
Nu räcker det!
Nu får det vara nog!
Ungdomar med epa-traktorer är hemska och anklagas för att ställa till det.
Jag tänker... suck.
svt.se

Något är ett fel när det allvarligaste och mest hemska man kan klaga på är ett gäng ungdomar som kör rundor.
Ok. De låter endel.
Vi har ett gäng där jag bor med.
Jag ser dock inte bekymret.
Min uppfattning är nämligen att de som kör rundor, inte heller ställer till med andra saker.
Politikerna i artikeln menar på att det är dessa som sysslar med droger och annat mindre bra.
Jag tänker tvärtom.
Dessa ungdomar brukar vara väldigt måna om sina fordon och det värsta de gör är att köra rundor och väsnas. Visst, det finns undantag, men för mig är detta inte en viktig grupp.

På nyheterna läser man varje dag om skjutningar, våldtäkter, mord, bedrägerier...
Men politikerna reagerar på att ungdomar buskör.
Är det verkligen ett allvarligt brott i det stora hela?

Enligt mig ska man dela in saker i kategorier för att sedan se över problemen.
Barn som svälter.
Våldtäkter.
Buskörningar.
I den ordningen om ni frågar mig.

Det smartaste hade kanske ändå varit om politikerna istället stannade och pratade med ungdomarna som de nu stör sig på. Det kanske hade varit så lätt att de hade slutat.
Ordna ett garage att låta dem skruva i.
Väldigt många sporter kostar kommunerna massvis så varför inte lägga några kronor på de ungdomar som nu har bilar som intresse?
I framtiden kommer många med all sannolikhet vara väldigt beroende av dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/buskorning-far-mariestadspolitiker-att-se-rott
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nu-ar-epa-traktorforare-less-pa-klagomal