fredag 9 augusti 2019

Vad fan får jag för pengarna?

TBE.
En sjukdom som ökar även om det enligt mig inte är så drastiskt som det verkar i media.
Det är dock en sjukdom som kan vara livshotande.
En självklarhet vore att staten gör det staten borde göra och ger det vaccin som anses behövas.
Kostnaden för en person som insjuknar i detta överstiger garanterat den budget ett vaccin hade kostat.
Åtminstone och man tror på Läkartidningen.
unt.se

Folkhälsomyndigheten kom fram till att man inte skulle ha gratis TBE-vaccin till befolkningen då kostnaden skulle bli för hög.
De räknar dock på en tioårsperiod.
Läkarna som skriver om detta menar dock att man ska se det hela ur ett livsperspektiv och ska jag jämföra mina egna tankar med dessa två så anser min logik att man ska se det ur ett livsperspektiv.
Jag antar nämligen att man har tänkt så tidigare.

HPV-viruset är något man kommit fram till som är skadligt.
Främst för kvinnor.
Efter diverse forskning kom man fram till att det blir en samhällsvinst att ge flickor ett vaccin vilket också genomförs nu. Det blir en kostnad nu, men kommer spara miljoner i framtiden.
Vinsten hade blivit densamma för ett TBE-vaccin.

För mig är det så att landsting och regioner till stor del har spelat ut sin roll.
För mig skapar regiongränsen ett hinder då jag inte kan få vård där jag vill.
Jag får visserligen köra dit jag vill men de har rätt att skicka mig från Skåne till Blekinge då det inte finns några avtal. Ambulansen i Blekinge får bara köra till Skåne under vissa speciellt uppsatta händelser som exempelvis trauman.
Vad jag som patient vill är oviktigt.
Patienten blir då bara en siffra.
Ett nummer som ska anpassa sig i vad som är rätt.

För er som inte har hört Leif Östlings sommarprat (https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319506?programid=2071) så gå in och lyssna.
Det ger en duktig tankeställare.
Om en läkare i Tyskland hinner med betydligt fler patienter än i Sverige, vad är då felet?
När gjorde just du senast en hälsokontroll?
För tänk, det finns länder i Asien som gör en årligen för att hitta sjukdomar innan de ger symptom. Men Sverige räknas som ett iland.
Vi anser själv att vi ligger långt fram.
Östling säger i sitt prat att "vad är det för mening med att ha världens bästa vård om du dör i kön för att få den" och det kan man fråga sig.
När det plötsligt är fler som administrerar än vårdar måste man tänka om.
Borde det inte finnas fler personer som vårdar än sköter papper!?

Enligt mig ska man göra om hela modellen i Sverige.
Det finns så mycket former som fortsätter finnas då de som bestämmer plötsligt blir vän med dem de ska säga upp. Så många som ändrar sig när man får ett ansikte.
Något har gått oerhört fel när det är viktigare att skriva papper än att vårda patienter i en verksamhet som är till för patienter.
Det måste finnas andra sätt att arbeta men systemet vi har idag godkänner inte förändringar då det drabbar dem själv. Ingen vill göra sig själv arbetslös.
En stor fråga måste även vara om det verkligen ska vara politiker som fattar beslut.
Ok om det är politiker som arbetat eller arbetar inom vården, men människor helt utifrån?
Borde inte vårdpersonalen själv veta hur man styr vården bäst?

Ian Wachtmeister fick frågan på nittiotalet vem av alla som fanns på listan som skulle bort. En lista med alla från regionchef till chef till chef till chef... fanns med.
Han skrattade och sa alla.
Ingen av dem producerade någonting.

Självklart ska det finnas någon form av ledning men när våra skattepengar inte går till det de ska så måste vi reagera. Vi måste tänka om.
Mer privat vård kanske inte är så dumt då till och med självaste Göran Persson använde det när det krisade. Hyckleri.
Östling berättar att de startade en egen vårdcentral inom koncernen han arbetade i.
Den var betydligt billigare och mycket mer effektiv.
De anställda fick vård direkt.
Tänk om och tänk rätt.

Vad fan får jag för pengarna?
Östling myntade ett begrepp som verkligen bör tas på allvar.
Alla de kronor som betalas in i skatt.
Ska de verkligen finansiera administration istället för vaccin?
Jag tycker att man tänker fel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-prisskillnad-pa-tbe-vaccin-i-landet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/for-barnfamiljer-blir-det-ju-valdigt-dyrt
https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2019/05/Allman-TBE-vaccination-ger-halsovinst-till-rimlig-kostnad/
https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/05/Administrativ-personal-har-gatt-om-lakarna/
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/maj/fler-styr-och-raknar--farre-vardar-patienter/