onsdag 14 juni 2023

Med flaggan i topp!

Idag är det ingen vanlig dag!
Inte nog med att det sista barnet för i år firar sin födelsedag så är det också skolavslutning!
Den bästa dagen på hela året.
En dag som alla minns på ett eller annat sätt!

För mig är barndomens skolavslutning förknippade med finkläder och sång.
Mycket sång!
Nationalsången och den blomstertid nu kommer.
Flaggan vajar på sin stång var en klar favorit.
En avslutning som skedde på skolgården med alla föräldrar.

Jag har idag äran att hålla i skolavslutningarna då min tjänst som musiklärare innefattar även detta, och jag älskar det. Jag avskyr att stå på scenen och spelandet gör mig fruktansvärt nervös men hela känslan är fantastisk. En känsla av frihet som återkommer varje år!

Jag arbetar på en mindre skola med knappt 150 barn men samtliga är duktiga och gör sitt bästa.
Några står på scenen och uppträder, många inte, men alla deltar i de sånger de kan.
Med filtar utlagda och häftena i knät kan sedan alla koppla av.
Ett sommarlov närmar sig och till hösten går man inte i samma klass längre.

Mitt bästa minne från skolavslutningar var under den period då vi på Hälleviks skola bussades upp till Mjällby kyrka där vi högtidligt skulle sätta oss för att delta under dagen. Jag vet att det finns en bild på mig och min syster i våra blå klänningar med prästkragar på.
Direkt efter skolavslutningen så gick vi ut med föräldrarna som väntade, packade in oss i bilen och körde 300 mil till Spanien.
Mitt älskade Spanien!

Nu har vi redan medelhavsvärmen här i Hällevik och jag hoppas det blir en lika varm sommar!
En sommar i min smak för jag älskar värmen.

En trevlig skolavslutning till er alla där ute som ska delta i en sådan!
Och till er som inte ska det, gläds åt att det idag är många lyckliga barn som längtat i månader för att få lite ledigt! En glatt sommarlov till er allihop!