onsdag 21 juni 2023

Mmmm..... Moskva?

Är inte gränsen nådd?
Jag tycker helt ärligt att detta börjar bli helt absurt nu för någonstans måste man tänka kring vad som kommer att hända. Det är en häxjakt på allt som har med Ryssland att göra.
Ryssland, det gigantiska landet i öst som styrs av Putin.
Putin startar en invasion mot Ukraina - inte nu trots att det är vad de flesta verkar tro, utan redan 2014 men då stod världen tyst. Ingen sa någonting när Krim bytte land över natten.
Ukraina med Zelenskyj i spetsen, som om han vore en superhjälte eller megastjärna.
Jag tror inte på det.
Ukraina var inget land med helt fungerande demokrati innan detta hände.
Ryssland är det inte.
Att lägga alla ägg i en korg på detta sätt blir dock problematiskt.

Om nu exakt varenda företag ska jagas som har någon form av verksamhet kvar i Ryssland, så undrar jag när det ska sluta. Nu ska Marabou hängas och företag ska bojkottas!
Mondelez har verksamhet kvar i Ryssland och ska därför hängas.
Att GB, Carlsberg och Nestlé har verksamhet kvar bryr man sig inte om.
Eller man tänker att det inte är hela världen med dessa företag?

Jag tänker som såhär, att människorna i Ryssland hjärntvättas in i vad som är "rätt".
Om nu Mondelez stänger ner sina fabriker och människorna där tvingas bli arbetslösa.. vem kommer de att bli arga på då?
Knappast Putin.
Det är väst som får skulden och fattiga människor.. de är farliga.
Inte för det landet utan för dem de anser vara problemet.
I detta fallet Sverige.

Så i Sverige ska man nu bli hängd om man äter ett Marabou mjölkchoklad?
Men det är ok att äta glass från GB, öl från Carlsberg och barnmat från Nestlé?
Frukostflingor eller kaffe från Zoegas?
Jag kallar detta idioti och någonstans måste man dra en gräns.
Att äta någon av dessa produkter innebär inte att man stöttar Ryssland!
Att bojkotta dem blir lika effektivt som att en vegetarian inte äter kött.
Det hjälper inte djuren!

Ukraina är tacksamma.
Det förstår jag och jag lider med människorna på båda sidorna gränsen, men någonstans måste hysterin ta ett slut. Det är ett choklad!
När Marabou sen meddelar att de ska dra ur sin verksamhet, då döms de ändå och behandlas trots det annorlunda.
Ska man bojkotta Marabou ur affärer i Sverige, så ser jag verkligen fram emot att man börjar ta bort Zoegas kaffe på barer, caféer, affärer och restauranger.
Slutar sälja barnmat och glass.
Vi kan inte döma en för vad många gör för då får vi minsann döma alla.