lördag 10 juni 2023

Skynda långsamt..

Nyutbildad och lycklig!
Klar för framtiden!

Med risk för att vara fruktansvärd så anser jag att de bästa inom yrken med människor, de märks efter ett par år. Nyutexaminerad så kan du vara en risk för du har ingen arbetslivserfarenhet.
Det gäller självfallet inte alla, men nu kommer kritiken.
Ambulans klagar på att de får ta in de som fortfarande är studenter i sommar.
Det finns ingen ordinarie personal som vill eller kan arbeta.
Frågan de ställer sig då är om det är patientsäkert.
Är det säkert?
Jag tror det inte.

Jag har råkat ut för nyutexaminerade.. och då var de examinerade och inte fortfarande studenter.
Oerfarenhet gjorde att mitt sista besök med en lungkollaps missades.
Den unga tjejen i triagen förstod inte.
Hon var anledningen till att jag låg i nio timmar på akuten helt i onödan. Troligtvis en del till att förloppet blev så utdraget.
Jag har full förståelse för att det inte görs med vilje, utan det är ovana.
Problemet är om det skulle vara en sjukdom som inte kan fixas lika lätt och som kräver omsorg på ett annat sätt.
Vad ska man göra då?

Detta gäller för mig inom de absolut flesta yrken och självfallet måste alla få vara nybörjare i början.
Att sätta fullt ansvar på någon som teoretiskt kan, men inte praktiskt, det är dock dumt.
Jag har upplevt detta så många gånger inom exempelvis socialtjänsten där personalen som arbetar kring barnfrågor ofta har varit nyutexaminerade, barnlösa och yngre.
De har ingen arbetslivserfarenhet och sitter sedan och berättar för människor som är dubbelt så gamla med flera barn, hur de ska göra och bete sig.
Det fungerar inte så och blir bara jobbigt.

Jag förstår att alla är nya i början, men både för de nya personernas skull samt den befintliga personalens, så bör alla få en inkörsperiod och den bör inte ligga under sommartid när mycket ordinarie personal inte är på plats. Att som nybörjare hamna på svåra olyckor kan göra att man inte längre vill arbeta inom yrket och då blir alla förlorare.
Skynda långsamt!