onsdag 4 oktober 2023

Politiken ska bara hålla sig undan.

Vad krävs för att omhänderta ett barn?
Beroende på vem man frågar kan den frågan ställas om flera gånger.
Blir du som förälder misstänkt för att ha utnyttjat ditt barn så kommer de att plocka barnet på skolan eller dagis direkt. Barnet kommer då vara placerat tills inga fler misstankar finns.
Blir du anklagad för att slå dina barn så kommer familjen först få hjälp och skulle det inte hjälpa så kommer barnet att omhändertas.

Ett barn omhändertas inte för att någon misstänkt något litet.
Ett ärr, lite brist eller lite fel.
Det krävs väldigt mycket för att omhänderta ett barn.
Misstag kan ske på båda hållen men det som nu händer i Älvsbyn är för mig ett starkt tecken på samma sak som jag har känt under många år.
Politiken ska hålla sig undan från dessa beslut.

Om du sitter i en ställning för att kräva ett omhändertagande, så ska du också ha rätten med dig.
Nämnden i kommunen ska godkänna men sedan också rätten.
I både kommunen och rätten så sitter där politiker.
Vad krävs det då för utbildning för att bli politiker?
Ingen.
Högst beslutande politiker i Sölvesborg för att omhänderta barn är en före detta minkfarmare utan någon form av adekvat utbildning. "Jobbet" som högst bestämmande politiker, det får man genom tjuvnyp och konsten att hålla sig framme.
Känns det tryggt att denne person tar dessa beslut?
Inte enligt mig.
Känns det tryggt att de sitter i rätten?
Det tycker inte jag.

För mig är utbildning a och o.
Det finns de som kan ändå, men i grunden måste dessa tuffa beslut komma utifrån en utbildning som lärt dig hur du ska hantera allt detta. 
För mig är det enbart så man kan få saker att bli rättssäkra.
I Älvsbyn rev politikerna upp beslutet om de omhändertagna syskonen.
Inte för att de var mer insatta då, utan för att de blev rädda när media började jaga.
När media bestämde att det skulle upp till ytan så reste sig nackhåren på politikerna och de ändrade ett beslut som tagits av människor med rätt utbilding.
Nu visar det sig att pappan till barnen är misstänkt för grovt barnporrbrott.
Det kan ju vara en sak om du bara är anklagad, men han hade 180 000 bilder i sin dator.. på barn i utsatta situationer med porr. Den mannen får nu tillbaka sina tre små barn för att politikerna blev rädda.

Vad som är rätt eller fel i fallet i Älvsbyn, det vet inte jag.
Jag vet dock att systemet är fruktansvärt fel för om människor utan någon form av adekvat utbildning ska ta så livsavgörande beslut.. då undrar jag om människor tänker likadant i andra områden.
Vill du åka i ett flygplan som körs av en politiker som inte är pilot?
Det vill inte jag.
Vill du flytta in i ett hus som en politiker byggt för att de själv anser att de kan mycket om hus?
Nja..
Vad hade du velat att någon utan adekvat utbildning skulle göra för dig?
Har jag problem med vatten, så ringer jag en rörmokare för jag vill vara säker på att det ska bli bra.

Varför får då politiker ta beslut kring hur barns liv ska få se ut!?
Det är så fel.