onsdag 5 juni 2024

Helt absurda summor!

Studenten!
Det låter så väldigt bra på alla sätt, men alla tar studenten.
De som inte tar den är få, för det spelar inte längre någon roll hur betygen ser ut.
Du kan stå där och vifta med studentmössan med alla ämnen underkända.
Ska man titta rent tekniskt så är det årskurs nio som borde firas rejält.
Då slutar man i den del av skolan som är tvingande.
Gymnasiet är frivilligt.

Jag förminskar självfallet alla som anser att det är fantastiskt, men helt ärligt.
Jag hör mer firande kring studenten när man slutar gymnasiet än vad man tar när någon har läst.
Jag har plockat ut tre examen efter gymnasiet men har knappt haft ett firande.
Det behövs inte när man har blivit vuxen och förstått att det bara är papper med ord på.
Min första lärarexamen så åt vi lite.
När jag plockade ut specialpedagogexamen gjorde jag ingenting och inte heller när jag tog ut magistern. Sedan dess har jag läst lite till, men har inga planer på att fira det heller trots att det är saker som man kan fira. Det är dock inget märkvärdigt, för majoriteten av alla skulle klara det.
Det är inget unikt då vi har ett system som gör att det är "gratis" att studera.
Vi betalar inte för kurserna eller programmen vi läser.
Det gör skatten.

Så vad är då studenten?
Tydligen är den värd väldigt mycket.
Den leder dock inte till en färdig utbildning - i vissa fall absolut - för de flesta.
Den leder till fler studier.
Detta firas främst genom fester och enorma kostnader.
För mig är det absurt att någon är beredd att betala flera tusen för en studentmössa som du knappt använder. En mössa som jag har liggandes i barnens utklädningslåda.
Den har inget värde.
Utöver det är det balklänningar, kostymer, fester, inträden, utklädnad.. 
Jag köper delarna som inte kostar, men varför tror man att dyra saker är bättre!?

Jag pratade med en väldigt vettig människa häromdagen och fick då veta att man till och med försäkrar studentmössan. Försäkrar!?
Det är en mössa!
Någonstans måste människor sätta ner foten för det är patetiskt att företag ska ta ut ockersummor för saker som inte kostar en tiondel av vad priset de säljs för är!
Skippa mössorna då!
Stå emot trycket!

Jag hade hellre skänkt 5000 kronor till någon hjälporganisation än att ha lagt det på en studentmössa! 
Det är ju bara löjligt!