lördag 21 mars 2015

Amma, annars blir dina barn ointelligenta!

Jag är trög. Det måste jag helt enkelt vara för jag blev aldrig ammad.
Länge har det påståtts att ammade barn är friskare men det är jag ett levande bevis på, inte stämmer. Jag har visserligen inte varit riktigt frisk de sista tre åren men å andra sidan tär det på hela kroppen att gå igenom tre graviditeter på tre år.
Jag har under hela min arbetsföra ålder haft en enda sjukdag. En.
Trots att jag enligt rönen och äldre generationer skulle vara sjuk konstant.

Nu har de vänt på det istället. Forskning från Sydamerika visar på att barn som har ammats LÄNGRE än ett år är smartare än de som inte ammats. 3500 barn har kontrollerats så studien anses bra.
Jag är alltså inte bara sjuk mycket utan är utöver det trög.
Trots det vet jag att det inte stämmer.
Jag är väldigt naiv i många fall, jag är i många fall barnslig och upplevs flamsig men trög anser inte jag mig själv vara. Jag tror många människor om gott och har problem att se de dåliga sidorna hos människor som uppenbart, gång på gång, visar att de inte är de som de utger sig för att vara.
Jag anser dock inte det heller gå under tröghet utan att det är en form av naivitet.
Jag tror människor om gott.

Nu ska uppenbarligen våra barn bli utsatta för samma.
De är tydligen i princip chanslösa då jag vägrat amma någon av dem.
dn.se
Trots allas åsikter om vilken hemsk människa jag är så fungerar jag inte som alla andra.
Jag hoppar inte för att någon tycker jag ska göra det och min enda motfråga blir inte "hur högt?".
Det är inte så att jag kritiserar de som ammar, jag vill bara inte själv.
Jag skulle aldrig få för mig att hoppa på eller ifrågasätta den som ammar, men den som inte ammar ska förstå att den kommer bli påhoppad från andra människor.
Både de man känner och de man aldrig har träffat.
Det är nämligen alla andras rättigheter.

De tar även upp att närheten mellan barnet och föräldrarna är viktigt. Hmm.. märkligt då att det i Sverige anses normalt och bra att lämna bort sina barn minst femton timmar varje vecka till dagis, för det är barnets rättighet och de mår så bra av det. Jag tar hem barnen så mycket det bara går för jag vill inte att de ska vara uppväxta på en institution, och då är jag väldigt nöjd över hur de går, vi har världens bästa dagmamma. I Sverige måste vi nämligen lämna bort barnen en hel del för två föräldrar måste jobba heltid för att ha råd med skidsemester, solsemester, nya bilar, villa..
Allt kostar. Då känns det bättre att påstå att dagis är för barnets bästa.
Studien säger tvärtom.

Jag anser att varje familj vet bäst själv. Känner du att ditt barn mår bäst av att spendera fyrtio timmar i veckan på dagis, gör då så. Vill du amma till barnet är sex år, gör då det.
Så länge barnen mår bra spelar det ingen roll.

Fungerar det för dig att amma?
Vad bra, gör det då.
Jag ville inte amma och vill inte heller med nästa.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-kritisk-mot-studien-den-ar-helt-meningslos
http://www.svt.se/nyheter/sverige/forskning-barn-som-ammas-lange-blir-smartare-an-andra-vuxna