torsdag 26 mars 2015

Öppna era hjärtan!

350 000 personer beräknas söka asyl i Sverige de närmsta fem åren och detta tog Uppdrag Granskning upp igår. Bostad, utbildning och arbete ska ske inom två år sa Ullenhag när han genomförde den största reformen Sverige sett inom integration på väldigt många år.
Kommunalrådet i Vänersborg säger att det handlar om inställningen, om vi ser det som en möjlighet eller ett problem.
Oavsett hur man ser det sitter idag cirka 10 000 nyanlända, alltså människor som fått uppehållstillstånd, fast i asylboenden. Anledningen är att det inte finns några bostäder att flytta till.
Man kan kanske välja att det som positivt och en möjlighet men killen Uppdrag Granskning följde, Samir, verkade inte så nöjd och jag förstår honom.

Både Ylva Johansson och Elisabeth Svantesson intervjuas och tydligt är att det finns problem men deras lösning är modulhus. Alltså; baracker. Vi ska alltså bygga lite modernare baracker som kåkbostäder för att hjälpa alla som vill komma hit.
Jag kommer inte bli förvånad när det om några år visar sig att varken Täby, Lidingö eller Danderyd har några sådana. De har förmodligen inte mark till det och några nyanlända finns inte då de inte har några lediga lägenheter. Nej, lediga lägenheter finns det väldigt få av i Sverige!
Är det ett problem?
Nähä. Inga jobb heller?
Men, de kan vi ju skapa! Vi hittar på jobb så har vi löst problemet.
Ryssland är väl ett av de länder som haft/har 100% arbetande människor. Det finns ingen arbetslöshet. Att människor sedan inte gör något meningsfullt spelar ingen roll.
Vad är det de inte ser?

Den sista veckan har vi fått höra om en attackerad minister och att antalet asylsökande i boendena måste öka drastiskt. I P1 talade Lotta Gröning om att Sverige väljer kvantitet före kvalitet.
Kommunerna hänger inte med i denna takt. Inte heller Migrationsverket eller Arbetsförmedlingen. När i hela världen ska makten förstå?
Vi kan prata hur mycket arbete som helst.
Finns det inga jobb så finns det inga.
Finns det inga bostäder så finns det inga, och lösningen är garanterat inte baracker utsatta i kommunerna.

Mot programmets slut berättar reportern för Samir vad hon har kommit fram till. Det finns inga bostäder i Sverige och knappt några jobb. Människor betalar för att få skriva sig på en adress och därigenom kringgå systemet.

Samir:
"Jag vet inte vad jag ska säga.
Jag är förvånad.
Finns det inga bostäder?
Jag vet inte, men det är konstigt!
Jag hör nyheter om att de vill ta emot 50 000 eller 100 000 flyktingar 2015.
Men har de inte tänkt?
De som sa att vi ska ta emot så här många flyktingar 2015, kände de inte till bostadsbristen?
Förstår du?
Pratar de inte med varandra?
Finns det ingen som har tänkt?
Reporter: Ångrar du att du kom, eller hur tänker du?
Jag kan inte säga att jag ångrar mig. Det är farligt i mitt hemland. Jag hade aldrig lämnat mitt land om det inte var krig men mitt liv har stannat av. Jag gör ingenting.
Visst, jag flydde undan döden, men man skulle kunna säga att mitt liv är dött."

Samir får nog akta sig så att han inte hamnar på Researchgruppen och Expos listor över människor som tycker fel för trots att han varit i systemet, har han inte insett hur bra det är.
Skulle någon annan använda hans ord är dessutom risken väldigt stor att orden "främlingsfientlig" och "rasist" också hade tolkats in.
Det är nämligen vad man är om man kritiserar det system Sverige har idag.

Mitt hjärta är öppet och har alltid varit.
Ett öppet hjärta skapar dock varken bostäder eller arbeten.

http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-avsnitt-11
http://www.svt.se/ug/koper-folkbokforingsadresser-for-att-kringga-systemet
http://www.svt.se/ug/mindre-kommuner-tar-storre-ansvar
http://www.svt.se/ug/ullenhag-vill-bygga-baracker-for-nyanlanda
http://www.svt.se/ug/samir-fast-pa-flyktingforlaggning
http://www.svt.se/ug/arbetsformedlingens-sjalvmordsuppdrag