onsdag 25 mars 2015

Höjden av hyckleri är..

Kolkraft i Tyskland?
Fantastiskt bra och sedan startas det upp. Det är helt ok för Miljöpartiet. Kolkraftverket är ju inte i Sverige. Detta är andra gången detta år liknande saker dyker upp. Förra gången gällde det Afrika. Anser inte miljöpartisterna att människor i dessa länder är lika mycket värda?
Eller kan det ju vara så att detta är ytterligare ett fall av hyckleri.

Vad är då hyckleri?
Hyckleri är för mig när man inte lever som man lär.
Misstag, det kan alla göra och då främst på det personliga planet vilket jag har full förståelse för. Jag kan även ha förståelse för att man begår något klavertramp som politiker, speciellt i början av sin karriär. Andra saker är helt och hållet tabu.
Jag kan helt omöjligt stå och förespråka valfrihet inom skolan men samtidigt inskränka elevernas rätt att välja. Som miljöpartist borde det vara tabu att starta ett kolkraftverk, oavsett var i världen den ligger. De som ska vara miljöns största förkämpar, om inte de vägrar göra detta, varför skulle då någon rösta på dem?
Tabu är det även om en vänsterpartist låter sin telning gå före i en bostadskö eller får ett jobb ordnat av sina föräldrar. Samma om du är socialdemokrat.
Hur man som sverigedemokrat kan be de största meningsmotståndarna, som deklarerat att allt de gör i princip går ut på att förgöra dem, om hjälp är i min värld exakt lika dumt.

Det må vara jag som är udda men det är över min döda kropp att jag exempelvis bett Researchgruppen eller Expo om hjälp, oavsett syfte. Jag hade hellre arbetat dygnet runt, sökt med lykta själv, för att finna den information jag vill åt än att använda dem jag har så mycket agg mot. De står för det motsatta av allt jag anser vara rätt och de får sin information på kriminell väg. Jag skulle aldrig gynna det. Aldrig.
Att ens tänka tanken på att ställa frågan och blotta mig själv inför dem, aldrig.
Lika lite som att jag skulle skrivit under på att ett kolkraft skulle byggas, oavsett i världen det ska ligga. På samma sätt hade jag aldrig skrivit under ett avtal med vapen med ett diktaturland. Allt det går nämligen så högt emot mitt jag och mina principer.
De hade kunnat hoppa på mig och satt en kniv mot strupen, jag hade inte gjort det ändå.

Jag inser att det är tur att vi alla är olika men från där jag står, finns det bara två sidor av dessa mynt och de är antingen svarta eller vita.  På samma sätt är det så att om någon satt en kniv mot strupen och sagt att jag skulle byta religion, så hade jag gjort det. Vad som finns på ett papper är oviktigt så länge jag vet vad jag själv känner och anser. Religion är en sådan sak. Det är inte så viktigt för mig.

Jag ser fram emot den dag alla hycklande människor har försvunnit från politiken men tyvärr är det väl så, att det aldrig kommer hända. Det är förmodligen därför jag med jämna mellanrum är så trött på det att jag hade kunnat sluta men fortsätter för att min övertygelse är att det inte bara går att sitta hemma för att förändra de fel jag tycker finns i samhället.

http://www.op.se/opinion/ledare/kolkraftverk-startas-upp-i-hamburg-nar-miljopartiet-sitter-i-regeringen