måndag 1 februari 2021

Fred och säkerhet!

Ett pris för den eller de som har gjort en betydande insats kring fred och säkerhet, internationell förståelse, mänskliga rättigheter eller antirasism. 
Olof Palmes minnesfond delades i år ut till Black Lives Matters.
I min värld kunde man även postumt delat ut det till ligister efter G8-mötet i Göteborg 2001.
Jag ser det nämligen som samma sorts totalt smaklösa beteende.

Black Lives Matter är för mig en rörelse som verkligen sätter rasism på kartan.
Inte på det sätt som den menar utan tvärtom, för helt ärligt.
Sedan när ska vi räkna människor efter en hudfärg?
Jag förstår att det kan vara jobbigt om man har en hudfärg och många andra en annan - oavsett vilken hudfärg det må vara - men inte på ett enda sätt kan jag se att det blir bättre av att man skyddar brottslingar. För det är just det.
Arga katter får rivet skinn.
Körde polisen ut på måfå för att banka ner och kväva en svart man?
Nej, polis tillkallades för att han rånade en affär om jag minns rätt.
Om då killen är röd, grön eller prickig är ovidkommande.
Bekymret är att han begick ett brott.

Essen som har tagit beslutet om att BLM-rörelsen ska få pris är samtliga kändisar inom Sveriges röda sfär. Vi hittar fackmänniskor och socialdemokrater. Teologen Hammar som lade in en palestinsk workshop när alla andra i världen hedrade kristallnatten, SSUs föra internationella sekreterare och..
Jag listar dem för den som vill läsa:
Pierre Schori - socialdemokrat
Rebecca Abrahamsson - SSUs internationella sekreterare
Luciano Astudillo - socialdemokrat
Anna Karin Hammar - teolog
Anita Klum expert på mänskliga rättigheter
Berit Müllerström - fackföreningsledare
Magnus Manhammar - socialdemokrat
Laila Naraghi - socialdemokrat
Björn Rosengren - facklig och socialdemokrat
Övriga i styrelsen som jag inte hittade konkret att de var aktiva tog jag inte med.
Ändå en rätt bra samling på människor med exakt samma inriktning.
Dessa har tillsammans ansett att BLM-rörelsen står för fred och gemensam säkerhet.
Gulligt.

På BLMs hemsida kan man läsa att de bekräftar livet för svarta queer och transpersoner. Spännande om RuPaul skulle skriva under på detta med tanke på att han faktiskt är så känd som han är just på grund av att han är svart och dragqueen.
Vidare meddelar hemsidan att de står på svarta funktionshindrades sida, papperslösa, kvinnor och alla längs med de olika könssprektrum som finns. Deras nätverk centraliseras kring dem som har blivit marginaliserade inom den svarta befrielserörelsen. De ska arbeta för en värld där svarta människor inte bara ska vara inriktade på att dö.

Läs allting igen, och så tänker ni att allt detta gäller vita människor.
Eller varför inte asiater, eller indier eller varför inte ryssar!
Hade det känts ok då?
För mig blir det rasism när en hel rörelse så tydligt riktar in sig på att en del ska särbehandlas.
Jag anser nämligen inte att varken hudfärg, ålder, kön, tro eller något annat ska spela någon roll utan det som fokus ska läggas på är brottet personen ifråga har gjort.
Att denna rörelse får ett pris i Sverige visar väldigt tydligt på hur fel det är för om det är något land i världen som faktiskt arbetar för just detta, så är det Sverige.

Precis som jag börjar med så är det garanterat så att människor kan känna sig utanför, utpekade eller något annat beroende på hur de rör sig och med vilka, men det gäller alla hudfärger.
När jag var i Kina fick jag inte vara i fred för att alla skulle känna på mitt hår och ta en bild. Var jag än gick så vände sig människor om och viskade. Jag förstår att det kan vara jobbigt.
En av mina uppväxtkamrater var adopterad och tyckte många gånger att han stack ut, men detta är landet och han flyttade till en större stad så var det inte längre jobbigt.
Allting rör sig framåt även om tempot inte är så snabbt, men att prisa en rörelse som gjort sig känd för att slå sönder saker och med envishet hävda att en brottsling ska skyddas på grund av sin hudfärg, det ger en dålig vibb i min värld.

Socialdemokraterna visar genom denna fond hur de ser på Sverige idag.
Bäst av allt är att fonden väljer bilden på Palme som sitter och röker... är inte det lite kränkande mot alla som har fått lungcancer?