fredag 23 november 2018

En mänsklig rättighet.

Sverige är hemskt.
Sverige vägrar hjälpa världens människor.
Sverige ger inte alla tak över huvudet och Amnesty klagar nu över att tiggare, de så kallat EU-migranterna, inte får det bra i Sverige utan tvingas att bo utomhus.
svt.se

Kära Amnesty.
Sedan min barndom har jag vetat vilka ni är och länge hade jag er väldigt högt upp för vad rättvisa är. Min pappa var medlem och er kalender hängde hemma hos oss med många gånger hemska bilder som satte spår som finns kvar än.
Ni gör ett oerhört stort arbete i många länder men detta är för mig helt fel.
Ni tycker att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna när vi inte ger människor, som helt frivilligt tagit sig till vårt land och frivilligt får lämna det när de vill, tak över huvudet.

Om jag väljer att åka till ett annat land förväntar sig det landet att jag kan ta hand om mig själv.
Likadant i Sverige.
Det är också så att så länge du inte är turist får du inte bara stanna i ett land.
Du måste göra rätt för dig och antingen väljer du att studera, eller att arbeta.
Gör du inget av det ska du lämna vårt land inom tre månader.
Så säger lagen.

Den som då bryter mot lagen.
Ska de gynnas?

Jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att åka till Sverige och få allt serverad på ett fat. Jag anser att den mänskliga rättigheten består i att det land du är född i, är tvingade att ge dig tak över huvudet.
Bekymret, enligt Rumäniens egen senator i dessa frågor, är att många av dem som kommer till Sverige och tigger inte själv vill göra det som krävs i sitt hemland.
De har möjligheten att få det de vill ha men de ställer inte upp på de motkrav som landet ställer.
Vem gör då fel?

För mig handlar det om varje enskild individs egen vilja, rättighet och skyldighet.
Självklart ska de som hamnar i kris få hjälp men den kan inte vara helt fri.
Vill du ha tak över huvudet?
Anpassa dig då efter de kravs som ställs på dig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amnesty-sverige-bryter-mot-manskliga-rattigheter