onsdag 28 november 2018

Politikens baksida.

Moskvametoder säger Bildt.
Maken Bildt, inte frun.
Anna Maria Corazza Bildt är en av få Moderater som jag verkligen sett under alla år.
Jag har haft nöjet att träffa denna positiva, glada och framåt människa med så många idéer.
Hennes styrka är inte bara det utan henne språkkunskaper och jag hoppas att jag inte ljuger när jag säger att svenska är henens femtespråk. Jag har för mig att det är så.
Hon ska nu inte längre få vara med utan Moderaternas lista ska toppas av:
"Vi behöver ett helt nytt lag, att bygga för framtiden".
Överst på listan kommer sedan Tomas Tobé..
svt.se

Politik är oerhört roligt när man kan arbeta med det man tycker om men alla mina år av erfarenhet inom detta parti säger att Anna har gjort sig obekväm.
Någonstans har hon gått emot ledningen, sagt något eller handlat så att hon enligt partiet inte längre godtas. Jag vet hur den känslan är.

Det finns en yttre demokrati och en inre demokrati.
För mig är alltid den yttre demokratin viktigast. Alltså, den som folket har.
Vad medborgarna tycker och anser.
Den inre demokratin är den lilla gruppen där vilka beslut som helst egentligen skulle kunna tas.
För mig ska den yttre stå över den inre och jag har oerhört svårt att se en vettig anledning till att man tar bort den person som mest effektivt drivit en kampanj för partiet och sig själv.
Jag har fått till mig av flera personer att de nu inte längre tänker rösta på Moderaterna och jag kan inte tvinga dem.

För ett par val sedan ringde jag till riks inom mitt parti och frågade hur i hela världen de tänkte. Det handlade då om att jag inte förstod hur de tänkte i invandringsfrågan.
Min uppfattning då var att ju högre upp man tar sig i ett politiskt parti desto mer märklig måste du vara. Du behöver gå över lik. Det är självklart inte så att alla gör det men min uppfattning är klar.
Under alla år har det varit mitt eget krav på mig själv.
Jag ska aldrig någonsin trampa på någon.

Moderaterna är ett parti som uppmanar till personvalskampanjer och att många kandiderar till allting. Det gäller att anamma detta och sedan acceptera folkets val.
Hade jag inte varit aktiv i min egen omnejd hade jag valt att rösta på Hanif.
Jag håller kanske inte med om allt men han vågar stå för vad han tycker.
För mig är det nämligen hyckleri när en person internt tycker något, men sedan i media tycker tvärtom för att få uppmärksamhet. Jag upplever inte honom sådan och tror att det är därför som han är en av Sveriges mest kryssade Moderater.
En rakryggad politiker och de behövs.

Jag tycker det är pinsamt när jag ser Moderater, som nu dessutom ska vara toppnamn, som har svängt kappan efter vinden. Människor som 2015 tyckte en sak men nu tycker tvärtom.
Varför är man då med i politiken?
För åsikten, möjligheten att förändra eller pengarnas skull?
Jag tror tyvärr många väljer det för pengarnas skull.
Jag tror även att många väljer det för den mediala uppmärksamhetens skull och för få väljer det för sakens skull. Sakfrågorna måste alltid vara nummer ett för mig.
Det och gruppens bästa.
Självklart ska man sticka ut i sakfrågor men inte i halvsanna politiska floskler som bara stämmer när ingen annan hör på.
Hanif står alltid upp för sig och det hedrar honom.

Jag beklagar den nya listan till EU, som inte har tagit till vara på den kompetens som fanns.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/corazza-bildt-inte-med-pa-eu-lista
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strid-om-corazza-bildt-i-m