tisdag 27 november 2018

Kära dagbok.

Igår gick jag upp, egentligen gick jag och lade mig men gick sedermera även upp samma dag men lite senare. Jag skrev till bloggen, klädde på mig och gjorde mig iordning.
Tittade över sakerna till dagen.
Väckte ett av barnen och körde sedan till skolan.
Lämnade barnet, gjorde iordning det sista till vikarien och körde sedan till Karlskrona.
Efter ett kortare möte och en inledning på Regionfullmäktige fick varken jag eller Inger stanna kvar i lokalen. Vi visste att vi skulle behöva gå tidigare varpå man sätter in ersättare till den punkt som kan riskera att dra ut på tiden.

S-gruppen vägrar låta oss sitta kvar i lokalen, vilken enligt kommunallagen visade sig vara fel efteråt, men vi fick lämna. Mötet spenderades utanför och det fungerar lika bra.
När jag var tvungen att ha barnen med mig satt jag alltid utanför i det rum där man kan följa mötet på en tv. Vidare till Sölvesborg, äta lite och sedan kommunfullmäktige.

Samstyrets första budget togs efter många diskussioner och efter det valen.

En hemsk bild målas upp av ett mörkt Sölvesborg.
Ett Sölvesborg där människor inte längre ska kunna gå rakryggade om de röstade på Samstyret.
Ett Sölvesborg som faktiskt är exakt likadant idag som igår.
Alla att-satser vi lagt utredningar på misstolkas för maximalt felskrivande.
Allt vi gör är fel.
Inget är rätt.

Om S nu gjorde allt rätt borde de ställa sig frågan varför stora delar av folket då röstade fel.
Om de nu var så bra så borde det inte ens ha varit en fråga om vem som skulle ha vilken plats.
Den mörka bild som målas upp är till för att skrämmas men jag tror inte att människor är rädda.
Jo, det finns de som väljer att vara negativa men de flesta är det inte.
Jag möter mest medhåll från människor förutom på just internet där många tolkar allt som de vill.

Roligaste tolkningen hitintills är att vår att-sats om att kommunen ska hjälpa till med husdjur innebär att man ska ta människors djur. Den handlar om att människor som av någon anledning måste läggas in för vård eller liknande genom kommunen ska få hjälp med att någon passar deras djur under tiden.
Exemplet vi tänker är en äldre person vars hund inte får följa med men där det inte finns någon anhörig samtidigt som det kanske finns de som vill hjälpa till och vara hundvakt ett tag.

Tankarna om att kommunen nu ska styra upp vad banken får lägga pengar på vilket inte är tanken. Tanken är att kommunen ska underlätta och ge förslag, men inte bestämma något för den frågan äger banken.

Vi vill trycka på för fler dagmammor och bättre villkor för dessa.
Vi anser att det ska finnas fler alternativ att välja på och vi tror på småskaligheten.
Vi lovar att lyssna på dem som kan detta och det är vår ambition.
Vi ska använda våra öron utan att peka med hela handen utan att verksamheten får säga till för tänk att vi har lagt in det med. Verksamheten ska få säga sitt innan förändringar genomförs.

Vi vill ha in en logopedtjänst till skolan för att hjälpa verksamheten men tänk.
Bara det negativa tas fram.
Ja, vi ska minska på modersmålsundervisningen.
Denna är idag inte för alla då de med ett språk där för få talar det, inte får detta stöd utan där läggs ansvaret på föräldrarna. Det är även så att det inte är lagstadgat en viss tid utan bara att det ska finnas och de barn som behöver detta kan även de ta del av den logoped som snart, förhoppningsvis, kommer finnas.

Och sedan valen.
Vi har skrivit historia!
Jag ska tydligen brinna i helvetet och få slå ner min blick i hela mitt liv för jag föreslog Louise till att bli KsO, Kommunstyrelsens Ordförande. Jag själv blev förste vice och tillsammans kommer vi bli kommunalråd. Vi kommer i framtiden vara de som klipper band och inviger saker.
Det ska bli roligt att se hur många positiva artiklar det blir för förr eller senare måste människor se att det inte är så farligt. Jag har ett högt förtroende för Louise och vet att hon klarar detta väldigt bra.
Vi är dessutom ett bra team i en fantastisk grupp.

Efter mötet körde jag hem.
Åt och läste papper.
Sen gick jag och la mig idag men gick sedan upp igen.
Idag med.
Oavsett hur negativt många ser på detta så fortsätter jorden att snurra och dagen idag, kan bara bli bättre än igår. Allt är alltid hur man ser det.
Nu börjar nästa valrörelse och jag ska snart köra till mitt jobb.

Ha en bra dag alla!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7098884&fbclid=IwAR1Tm46IWvIXxFqqc4WwID3h3BytzngDSaBViLfk_g4ShcpS3kEdYMluLm4
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-valjs-louise-erixon-sd-till-kommunstyrelsens-ordforande