tisdag 15 oktober 2019

Ett finger till EU.

Sveriges rätt eller EUs?
Enligt mig bör det mesta göras om.
Jag var oerhört positiv till EU när det kom men har med åren blivit mer och mer skeptisk.
De sista åren har jag slutat i en åsikt om att vi bör göra om reglerna.
Jag anser att vi ska vara med, då jag tror att vissa saker är bra, men vi bör stå upp bättre.
svt.se

Sverige är ett paragrafryttarland.
Med det menar jag att vi har ett gäng tjänstemän som sitter och anser att lagar ska följas till punkt och pricka och helst av allt ska man överdriva reglerna så att vi som land absolut inte bryter mot något.
Diskussionen kring körkorten är en sådan sak.

Tänk att EU går in och bestämmer att vi i Sverige gör fel.
Politikerna och tjänstemännen godtar detta och så länge du inte blir personligt drabbad så bryr du dig inte. Jag anser dock att vi som land ska se till vårt självbestämmande.

Människor som har haft lastbilskörkort i nästan trettio år blir nu av med sitt körkort.
Anledningen?
Jo, EU säger att den som har haft epilepsi inte får framföra ett större fordon.
Att personen i fråga äter medicin och inte har haft ett anfall på trettio år spelar ingen roll.
Sverige ifrågasätter inte utan bara godtar.
Hur kan man bara gå med på det!?

Likt fårskocken jag brukar jämföra med så springer hela vårt land efter.
Stalin och Hitler hade med sådana följare som inte tänker själv.
Är det verkligen detta vi vill att EU ska bry sig om?

Samtidigt är det så att den som kommer till Sverige och EU från ett land utanför EES måste ta om sitt körkort efter ett år. Det betyder att alla invandrare som har kommit de sista åren ska ta om sitt kort i Sverige då deras körkort inte är godkänt för körning här.
Handen upp alla som tror att alla har gjort det...?
Ingen?
Jag tror inte heller det.
Har EU fixat detta?
Finns det något gemensamt system som gör att dessa människor inte bara får tillbaka bilen av polisen när de har blivit plockade?
Nej.
Resurserna finns inte.
Betänk då att vi betalar cirka 40 MILJARDER i avgift till EU varje år och vad får vi?
Jo, regler om att människor som i sitt liv har haft en sjukdom inte längre får köra lastbil trots att de räknas som friska.
Jag tycker inte att det är värt pengarna.

EU ska arbeta med det övergripande och inte detaljer.
I mitthuvud ser det ut som i Star Wars när emperiet börjar rasa.
Gör om och gör rätt för är det detta all tid ska gå till så kan vi lika gärna göra som Storbritannien.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/korde-prickfritt-i-27-ar-blev-av-med-lastbilskorkortet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/han-har-inte-haft-epilepsi-pa-24-ar-forlorar-sitt-c-korkort