fredag 25 oktober 2019

Vecka 40. 41. 42...

Som kvinna och gravid räknas varenda dag.
Datumet som är sagt gäller och när det börjar dra över blir varje dag en kamp.
Inte bara för kvinnan utan för hela familjen.
Sahlgrenska går nu ut och ändrar sina riktlinjer.
De kommer starta förlossningen med en ingångssättning vecka 41.
Detta efter en studie som visar att flera barn dör om man väntar längre.
svt.se

För mig är detta jättebra.
Jag har nämligen klagat på just detta väldigt många gånger tidigare.
Då många väntar med att skaffa barn tills de är lite äldre så medför det redan idag risker. Att då vänta med förlossningen i två extra veckor innebär än mer risker.
Barnen blir ofta stora, komplikationer tillkommer och riskerna ökar för båda parter.

Som alltid kommer en fråga om pengar.
För mig är det mycket märkligt att man ens kan tänka tanken när man vet att det räddar liv. Utöver det vet vi också att det finns väldigt mycket saker i vårt samhälle som kostar pengar.
Väldigt mycket pengar.
Det finns individer som lever på vårt system fast att de aldrig har bidragit till det.
Att de ska få pengar till allt möjligt ifrågasätts aldrig.
De ska leva och ha det bra.
Hela systemet för föräldrapenningen ändrades för att invandrare inte skulle kunna plocka ut föräldradagar retroaktivt.
Varför de skulle det är katastrof men så var det.
Alla föräldrar i hela Sverige fick lida för det.

Höggravida kvinnor där man vet att fler barn överlever.
Hur kan det ens bli en diskussion?

För mig är detta en självklarhet och pengarna kan de ta från bidragen som går ut.
Har vi ett samhälle som kostar pengar men man vägrar bli en del av samhället - ta pengarna.
Det är och kommer med all sannolikhet alltid vara det största incitamentet för att arbeta.

Hade min anhörige eller vän haft ett barn som hade dött för att vården vägrar starta henne när hon redan har gått över, ja, det hade jag förmodligen gått bärsärk.
Det sägs att alla människor har samma värde men då måste vården visa det med.

Sahlgrenska visar nu vägen och jag hoppas att samtliga regioner tar upp detta och följer detta exempel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sahlgrenska-vill-borja-med-tidig-igangsattning-av-forlossningar