lördag 5 oktober 2019

Det korrekta beslutet.

Poliserna friades för dödskjutningen och enligt mig, förutom att en domstol säger att det är rätt, så håller jag med. Jag har sedan start hoppats på att domen skulle se ut som den nu gör.
Att skjuta någon är såklart inte bra och då speciellt inte om personen i fråga avlider men någonstans måste man lägga ansvaret.
Ansvaret kan inte vara polisens.
svt.se

Killen som hade downs syndrom gick ut en tidig morgon i halvmörker, bärandes på ett väldigt verklighetstroget vapen. När polisen säger att han ska lägga vapnet och inte hota med det bryr han sig inte och de skjuter.
Väldigt olyckligt.
Väldigt olyckligt för alla men inget som någon kan hjälpa eller har gjort med vilje.

Fråga nummer ett måste vara hur denna kille tog sig ut mitt i natten.
Om han hade rymt tidigare så borde det finnas ordentliga hinder för att detta skulle ske igen.
Det finns, enligt mig, ett stort problem när det som har skett händer då många anser att polisen ska dömas. Det är enskilda individer som har gjort sitt jobb.
De har valt ett yrke som i dagens Sverige är allt annat än en dans på rosor.

De blir utkallade till en plats där en känd man med oerhörda bekymmer finns.
När det då kommer en man gåendes i dunklet, med ett tydligt vapen, och sedan inte släpper det så förstår jag att de skjuter. Jag förstår att de är rädda och det måste vara så även om man är polis, att man håller sig själv närmst.

Det är människor som ska hem till sina egna familjer.
Mammor och pappor som ska stå för vad de har gjort.
Tänk er att motsatsen hade hänt.
Tänk att det hade varit en aggressiv brottsling som gått bärsärk och dödat andra människor. Då hade polisen istället blivit fördömda och ifrågasatta. Varför sköt de då inte?

Ingen dödade med vilje och domen är enligt mig helt rätt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-kommer-domen-efter-dodsskjutningen-av-eric-torell
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-friades-poliserna-for-dodsskjutningen-av-eric-torell