onsdag 16 oktober 2019

För de mänskliga värdena.

För många är världen uppenbarligen svart eller vit.
För mig är den regnbågsfärgad..
Skämt och sidor.
Jag bryr mig varken om vad människor röstar på, vilka de är, var de är ifrån eller vilka funderingar de har över livet så länge de behandlar alla människor med respekt.
Jag är uppväxt med att jag kan säga till kungen att jag har fel om jag bara gör det på rätt sätt.
Vad är då rätt sätt?
svt.se
Jo, ifrågasätt gärna men nedvärdera eller förminska aldrig.
Tyvärr gör många det.
Tyvärr har det spridit sig sedan förra valet och bitterhet ger människor, tror de, rätt att kränka alla andra, sätta epitet på dem och prata ner dem.
Energin läggs på att förminska och ljuga om andra istället för att berätta vad man själv vill.

När jag läste artikeln nedan blir jag bestört.
När jag ser reportaget till blir jag bestört igen.
Fel gånger två.

Fel ett: Hur i hela världen kan någon få stanna i vårt land i hela fyra år utan att få ett klart besked!?
Det är direkt omänskligt och helt fruktansvärt.
För mig spelar det då ingen roll vem det är för enligt mig borde ett sådant beslut som maximalt få ta någon månad och det är för allas skull.
Såhär blir det dock när man inte tänker efter före.

Fel två: Vad är det för fel på damen när hon efter fyra år i Sverige INTE talar svenska!?
Detta lägger jag till största delen på den enskilde individen och det faktum att den personen inte tar ansvar för sitt eget liv. Ja, systemet är fel men någonstans måste du själv vilja.
Vill man ha ett uppehållstillstånd så bör man visa framfötterna och det första man bör göra i ett nytt land är att lära sig språket.

Där är de två felen som jag reagerar på direkt.
Vad är jag nu då?
Är jag mänsklig som kritiserar systemet eller en rasist som sätter krav på en asylsökande?
Enligt mig själv är jag opartisk och saklig.
För mig är nämligen inte allting svart eller vit.
Här finns det nyanser.
Jag anser att systemet är fel men att personen i fråga gör fel.
För mig kan man tycka så.
Man behöver inte välja sida utan kan tycka själv.

Där är problemet.
Många människor kan inte detta och jag tycker det är fruktansvärt när skolans läroplaner säger att man ska lära ut kritiskt tänkande när det sedan finns en hel genre med människor som inte har en aning om vad det är.
Tänk om alla som ständigt pratar om och hyllar kärleken verkligen hade levt som de lärde istället för att hata oliktänkande.
Tänk vilken bra värld detta kunde ha blivit.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/pa-asylboendet-spenshult-ar-vantan-vardag-for-500-personer