söndag 13 oktober 2019

RFSL med ett stort hjärta.

Tillåt sex.
En av frågorna jag krigat väldigt länge om.
Amnesty International har länge tyckt likadant, men nu går även RFSL ut och fördömer sexköpslagen som gick igenom 1999.
Rent krasst har den inte förbättrat någonting utan precis tvärtom.
svt.se

För mig handlar detta om den yttersta friheten.
Kvinna som man, gammal som ung.
Så länge du är byxmyndig och själv vill så ska du enligt mig få göra precis vad du vill med din egen kropp. Om jag skulle vilja sälja mig så är det mitt val och inte alla andras.

Bekymret med sexlagen blev att det plötsligt inte gick att gå på gatan längre.
Kvinnorna och männen som hade valt att sälja sina kroppar tvingades in i lägenheter och på skumma ställen där den som köper sex kan behandla dem som de vill.
Ingen ser längre.
Ingen ser kunden och ingen ser vem de följer med vilket enligt mig har plockat bort den trygghet som kunde finnas bland vänner som stod där.

För många är detta tabu.
Vem skulle vilja sälja sin kropp!?
För mig är det en mycket märklig frågeställning i en tid där sexualitet ska vara så naturligt att man en vecka om året kan ta av sina kläder och krypa fram på gatorna om man vill.
Alla ska vara fria, ha sex och vara kära i vem man vill.
MEN, om du vill dela med dig av dig själv får du inte ta betalt för det.

Denna diskussion sker samtidigt som väldigt många går ut på krogen och sedan följer med någon hem. Helst en ny varje helg. Tinder och andra sighter ser till att du kan träffa någon var du än vill.
Vad är då den stora skillnaden?
Jo, det är om du tar betalt eller inte.

Jag kan tycka vad jag vill om detta men för mig handlar det om den ultimata friheten.
Det sista beviset på att jag får göra vad jag vill med mig själv så länge det inte skadar någon annan.
Och för mig, är det totalt obegripligt hur det kan bekymra någon vad andra vill göra med sitt liv.

Min kropp, mitt val.
Din kropp, ditt val.
Avskaffa sexköpslagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rfsl-vill-avkriminalisera-sexkop