måndag 7 oktober 2019

Vården - för dem som inte kan något annat..

Jag kränkte förmodligen en hel arbetskår nu men jag ska förklara:
Vården och alla yrken inom detta är för mig oerhört viktiga då andra människor är beroende av dem. Jag har själv arbetat på Karlshamns sjukhus och varit med i hemtjänsten.
Yrken som för många kanske inte anses vara så glamorösa men som för mig är så mycket viktigare än många andra.
Vi ska alla bli äldre - förhoppningsvis.
Vi kommer alla bli sjuka på något sätt förr eller senare.
Vården är då det viktigaste som finns.
Trots det tror makthavarna att man kan tvinga in vem som helst att arbeta där. Passar de som flyttat hit inte in någon annanstans så kan man alltid sätta in dem i vården eller skolan.
svt.se

I somras lyckades jag med konststycket att få njursten.
Hade de givit mig ett vapen så hade jag nog skjutit mig själv för det är det absolut värsta jag någonsin har varit med om. Smärtan är helt obeskrivbar och då kan jag med handen på hjärtat säga att jag inte är pjåkig. Jag råkar ständigt ut för missöden men jag gnäller sällan.
I helgen trampade jag rakt ner på en spik så att den fastnade i hälen samt satte fingrarna i strömuttaget. Ingen höjdare men jag klagar inte då det kunde varit värre.
I somras trodde jag dock att jag var döende men fick världen bästa hjälp på sjukhuset vilket de för alltid kommer ha min tacksamhet för.
Vården fungerade, för mig, när den behövdes.

Tyvärr prioriteras dock inte vården som den skulle.
Lönerna är en katastrof.
Lärare klagar många gånger men de hade inte velat byta med den som arbetar inom vården.
För många år sedan påpekades problemet med att personal inte talade förståelig svenska i min hemkommun Sölvesborg.
De äldre hade svårt att förstå.
Lösningen blev, självklart efter det rödgröna tänket, att människor skulle få gå en språkkurs.
Jag med flera protesterade över att det omöjligt kunde vara kommunens uppgift men nej..
Det skulle bli så bra.

Larmen går nu om och om igen.
I hela Sverige.
De äldre förstår inte vad personalen säger och jag är glad att jag hann sitta med och ta beslutet som skulle leda till att vi åtminstone i Sölvesborg ska försöka införa någon form av språktest.
För mig är det nämligen självklart att man ska förstå.
Lika självklart som när jag går till läkaren.
Eller när jag släpper iväg mina barn till skolan och dagis.
Jag vill att de ska förstå den de träffar.

Problemet uppstod för mig första gången jag var med min mormor på sjukhuset i Karlshamn. Det är säkert tio år sedan och min fina mormor satt snällt och nickade men när läkaren hade gått frågade hon mig vad hon hade sagt. Hon förstod inte och hennes generation klagar sällan.
Man nickar och tiger. Säger till när man kommer hem istället.
Min generation tänker helt annorlunda och det kommer märkas.

För mig och de absolut flesta andra, tror jag nämligen att prio ett när du träffar någon är att du förstår vad de säger. I Sölvesborg kommer det förhoppningsvis bli så.
Har vi tur kommer samma regel i hela Sverige då till och med Stockholmarna verkar ha förstått problemet.

Moderaterna motarbetade mig när jag ansåg att det skulle införas ett språktest för att bli medborgare. Jag var en rasist. Nu säger de likadant själv och har antingen blivit rasister eller vaknat.
Rätt svårt att bedöma när man ständigt tar andras politik och inte står upp för sig själv.

I vården ska man ta in de bästa och yrkena där måste premieras.
Någon gång ska vi alla dit och då vill vi ha värme utan filtar, varm mat varje dag och den ska serveras av personer som kan kommunicera med dig.
I Sverige ska man prata svenska.
Svårare än så kan det inte vara.

https://www.svt.se/nyheter/sprakproblem-pa-landets-aldreboenden