lördag 20 maj 2023

En självklarhet för Sverige!

Kung eller inte?
Det går att tycka båda delar men för mig är det självklart:
Jag älskar vår monarki!
Andra får känna hur de vill, men jag ser bara fördelar.
Den svenska monarkin kostar pengar precis som allt annat, men vi får också väldigt mycket tillbaka för detta. Att jämföra kungafamiljen med statsministern och dennes familj blir inte samma sak.
Att ha en president som ska vara ansiktet utåt.. det kan vi väl jämföra med andra länder och sedan se om det är vad vi verkligen vill.

Skulle Magdalena Andersson med familj ha kunnat ge Sverige den glans som familjen Bernadotte ger?
Skulle Ulf Kristersson och hans familj kunna tävla om populariteten?
Knappast.
I Sverige har vi ett kungahus som syns utåt och som gör skäl för det de ska.
De beter sig inte illa eller hittar på en massa rubriker utan ger istället Sverige ett positivt ansikte utåt.

Kungafamiljen i Sverige syns i flera länder och till skillnad från många andra länder så har vi en diskussion kring detta. Jag kan förstå synpunkterna på att de inte är demokratiskt valda och att det kan vara jobbigt för dem, men de har alltid valet att avgå.
Apanaget har dragits in till enbart kärnan av familjen och jag tänker att det är helt ok.
Hela familjen kommer alltid ha nytta av sitt namn, på samma sätt som att många kan se det som något dåligt.

För många år sedan var jag på samma fest som en tjej från kungafamiljen.
Inte någon av den närmsta släkten utan hennes längd låg en bra bit över hundra.
Alla andra före henne hade alltså behövts mördas för att hon skulle bli regent så det spelar egentligen ingen roll, men jag tyckte redan då att det var häftigt.
Jag var på samma ställe som en Bernadotte.
Det är ändå kungafamiljen och en av de enda sakerna med rötterna i Frankrike som är bra!

Jag är glad att kungens siffror är så bra!
Heja den svenska monarkin!
Låt sedan Viktoria få ta över så fort som möjligt så vi slipper få se det som precis varit i Storbritannien. Blir dumt när den nya regenten egentligen är pensionär.